Nety přitahoval módní průmysl už od dětství. Při setkání mi popisovala, jak na prvním stupni základní školy sledovala přehlídky, které se tehdy vysílaly každou neděli. Módnímu průmyslu naplno propadla na střední škole, i když zatím jen jako konzument. Už tehdy se v ní ale rodilo první podnikatelské myšlení a touha jít do všeho naplno, což se ukázalo jako klíčové pro její budoucnost. První významný krok přišel v průběhu studia vysoké školy. „Byl to takový spontánní nápad. Nejprve jsem založila časopis, který bych nazvala spíš studentským projektem. U časopisu jsem zjistila, jak hrozně mě baví práce na editorialech a práce s modelkami. Že člověk pozná spoustu nových, zajímavých lidí. A tak jsem postupně, i díky lidem v mém okolí, mezi kterými byly i modelky, dospěla k tomu, že to je něco, co bych chtěla dělat,“ vyprávěla Nety.
Když Net zakládala svou modelingovou agenturu, bylo jí pouhých 21 let. Dnes, o osm let později, vede úspěšnou firmu, která se neustále rozvíjí, nově ji najdete i v Praze. Zajímalo mě, jak se agentura vyvíjela od prvních krůčků až po současnost. „Na začátku jsem tomu samozřejmě absolutně nerozuměla. Bylo to štěstí a hodně nějakých mých proaktivních kroků. V té době jsem byla studentka žurnalistiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. Žila jsem stylem od jedné brigádnické výplaty k druhé. Nedokázala jsem přesně určit, jak by modelka měla vypadat, potřebovala jsem s tím hodně pomoct. Neuměla jsem fotit, neznala jsem ten průmysl. Byl to start od nuly. To, kde agentura byla tehdy, a kde je nyní, jak fungujeme, kolik máme modelek, uplatnění a referencí, to vše je diametrální rozdíl,“ hodnotí Nety.
foto: Aneta Salvetová - Outfitter Models
Přátelská atmosféra jako základ úspěchu
Prioritou Outfitter Models je vytvoření přátelského prostředí pro modelky. V agentuře se snaží budovat rodinnou atmosféru a vytvořit kolektiv profesionálních, spolehlivých a schopných modelek, založený na vzájemné podpoře a seberozvoji. Zaměřuje se na objevování mladých, ambiciózních lidí s modelingovým potenciálem a pomáhá jim rozvíjet kariéru. „Nemám potřebu stavět se do nějaké povýšené pozice, lidi se snažím spíš vést, komunikovat skrze empatii a pochopení. Uvědomuji si, že správná komunikace může být náročná, obzvláště když jednám s velmi mladými lidmi, kteří jsou ve věku, který je formuje a ovlivňuje na celý život.“
„Nejmladší modelky přijímám od 13 let, ale jen málokterá třináctiletá dívka má už takové dospělé rysy, podle kterých by se dalo poznat, zda se hodí pro modeling. Věkový rozdíl mezi mnou a modelkami vnímám i nevnímám. Člověk vidí určitou dávku mladické naivity, která je ale v tomto období normální. Já jsem ji taky měla a myslím si, že je to něco, co mě dostalo až sem. Člověk ještě není profackovaný životem. Nemám potřebu říkat, že dnešní mladí jsou nějak hrozní nebo odlišní. Věřím, že v tomto období jsme si všichni prošli nějakou pubertou a fází středoškolských let, a dost možná jsme byli všichni stejní. Akorát spousta z nás starších už na to zapomněla,“ vyjádřila se k věku svých modelek.
Co hledá Outfitter Models?
Pokud vás zajímají kritéria, podle kterých se modelky přijímají do agentury, jedním z klíčových požadavků je výška, která by měla být nad 170 cm, což odpovídá světové poptávce po modelkách. Co se týče vzhledu, není to tak snadno definovatelné. Nety hledá zajímavé rysy a modelingové typy, které se těžce definují, a jako laik je nepoznáte. K tomu jsou potřeba zkušenosti. Pokud jde o osobnostní rysy, hledá lidi zodpovědné, cílevědomé, s myslí otevřenou novým příležitostem, kteří chtějí cestovat a objevovat svět.
Po modelkách se poohlíží všude. Online na Instagramu nebo TikToku. Mnoho dívek se hlásí samo prostřednictvím přihlášek na webových stránkách agentury. Scoutuje ale i osobně, takže ji můžete potkat kdekoliv v Praze, Olomouci, občas i v Ostravě, jak rozdává vizitky. Pokud vás tedy osloví, nemusíte se bát. Příležitostně také pořádá open call castingy, kam může přijít kdokoli, kdo má zájem. O castinzích dopředu informuje prostřednictvím sociálních sítí Outfitter Models.
Ptáte se na radu, jak se v modelingu prosadit? „Určitě nečekejte, že vás někdo zázračně objeví. Ta pravděpodobnost je podobná výhře v loterii. Šance, že zrovna půjdu olomouckou Šantovkou a ta slečna bude ve stejnou chvíli na stejném místě jako já, je opravdu malá. Pokud se ale aktivně přihlásí sama, není možnost, že bych ji přehlédla. Doporučuji si také o tomto průmyslu hodně zjistit a důkladně zvážit, jestli do toho chcete jít. Nehledě na všechna pozitiva, modelky často přehlížejí negativa, která s touto prací přicházejí, a pak toho litují. Modeling je často prezentován jako pohádka nebo peklo, pravda je ale někde uprostřed. Není to jen o tom, že žijete v luxusních ubytováních a všichni vás obskakují, ale ani to není tak, že vás každý nutí nejíst a že na vás všichni řvou. Pravda je někde mezi. Nejčastější problém, na který narážím, je, že holky zjistí, že i tato práce může být stereotypní. Každá práce není velká značka a zajímavý koncept, někdy jsou to prostě jen obyčejná trička,“ odpoví vám Nety.
foto: Roberto-Cavalli / model: Alex KUNYNETS
Podle čeho poznat dobrou agenturu
I u nás se bohužel najde dost agenturních podvodů. První věc, na kterou by si člověk při hledání agentury měl dát pozor, je, aby při přijetí nic dopředu neplatil. Vyplatí se také zjistit, jaké má agentura výsledky, a nejlepší tip, který mi Nety dala, je kontaktovat modelky, které v agentuře už pracují. To vám poskytne autentický pohled na to, jak ve skutečnosti agentura funguje.
Krize identity a cesta k inkluzivitě
Má další otázka se týkala aktuálních největších výzev modelingu. Nety byla připravená a otevřela téma: „Modeling čelí takové krizi identity. Dlouhodobě existují zavedené standardy, ať už jde o výšku nebo postavu. V současnosti se objevuje snaha o větší inkluzivitu. Já bych řekla, že se to děje tak v 10 procentech případů, což je stále velmi málo. To vyvolává otázku, kdo vlastně může být modelkou? Existují dvě možné cesty. První je, že modeling jako profese může úplně upadnout, pokud se stane zcela inkluzivním a modelka bude moci být kdokoli, bez ohledu na jakákoliv kritéria. V takovém případě by práce modelky ztratila svou hodnotu. Druhou možností je, že se jasně definují požadavky, které nemusí být vůbec fyzické, mohou zahrnovat různé schopnosti a dovednosti. Aktuálně tyto požadavky nejsou přesně definovány, nacházíme se někde mezi striktními pravidly z minulosti a snahou o větší inkluzivitu. Nikdo si ale není jistý, jakým směrem by se mělo pokračovat.“
Zajímalo mě, zda v Česku pociťujeme vliv influencerů a veřejně známých osobností na módní průmysl, a jestli jejich přítomnost nezastupuje pracovní příležitosti, které byly původně určeny pro modelky. Nety mě v této myšlence utvrdila. Vzhledem k pomalejšímu vývoji módního průmyslu v ČR nechápeme rozdíly a nemáme profese definované. A i když se mladší generace snaží, posouvá nás dopředu, bojuje za to, abychom i my v módním průmyslu našli své místo, vliv influencerů je i v Česku značný. Stejně tak v zahraničí, kde je ale lépe definováno, kdy si vzít influencera a kdy modelku.
foto: Schwarzkopf / model: Nicol NAVRÁTILOVÁ
Den modelingového agenta
Co tě na tvé práci nejvíc baví? „Baví mě pracovat s mladými a talentovanými lidmi, protože já sama jsem začínala jako mladá holka. Ráda jim pomáhám překonávat své vlastní hranice a přemýšlet mimo jejich komfortní zónu. A to ať už skrz modeling, ale i když se nebavíme přímo o něm. Cítím, že můj vliv přesahuje tuto profesi, snažím se pomáhat lidem rozvíjet se jako osobnosti, nejen jako modelky.“
Pro představu vám popíšu, jak vypadá klasický den modelingové agentky. Vzbudíte se a najdete několik zpráv od vašich modelek, které vyřešíte. Poté přejdete k mailům od klientů. Následuje focení, schůzky, telefonování a nakonec zjistíte, že práce, která zněla extrémně zajímavě, je primárně běžný management. Minimálně tak mi to s úsměvem popisovala Nety.
Mezinárodní spolupráce
Hlavním zaměřením Outfitter Models jsou spolupráce v zahraničí. Modelky působí napříč kontinenty a mohou se pochlubit mnoha spolupracemi lokálně i ve světě. „Máme spolupráce v Koreji, Řecku, Londýně a Miláně. Dále pracujeme v Istanbulu a Indii. Samozřejmě jsou i další možnosti. Co se týče konexí, ty máme po celém světě, tam je to pak už spíš modelka od modelky. Některé se hodí více do Milána, jiné zase do Tokia.“ K tomu se váže i samotný výběr modelek agenturou. „Když mi přijde modelka, tak přemýšlím, kam by se hodila. Za výběrem stojí taková myšlenková mapa, pokud vím, nebo si myslím, že by se hodila tam nebo tam, tak je to pro mě ano. A pokud mám pocit, že ji nejsem schopna trhově zařadit, tak je to bohužel ne. I proto si myslím, že modeling není automaticky o kráse. I slečny, které odmítáme, jsou krásné,“ vysvětlovala dál Nety.
foto: YCH / model: Růžena Molnárová
Studium i kariéra současně
S modelingem slečny začínají již ve velmi nízkém věku, dá se skloubit modeling se studiem? „Dá, ale záleží na tom, co chce člověk studovat. Pokud medicínu nebo práva, pak to není ideální řešení. Je to, jako kdyby chtěl studovat na doktorku i právničku zároveň. Byly by to pak dvě kariéry. Může to být složité, nicméně moje modelky studují. Při střední škole s nějakými individuálními plány nebo uvolněním z vyučování. Na vysoké škole například dálkově nebo si studium mohou posunout, pokud se jim opravdu daří, a školu si poté dodělat,“ vysvětlila.
Modelky agentury Outfitter Models se prosadily jak v komerčním, tak i ve fashion modelingu. Mohou se pochlubit dlouhodobými spolupracemi se světově uznávanými návrháři, publikacemi v mezinárodních magazínech i úspěšnými projekty na domácí scéně. Z nejvýznamnějších značek musím zmínit Gucci, Roberto Cavalli, Guess a New Balance. Modelky agentury se pravidelně účastní i prestižních FashionWeeků v Londýně a Miláně.
Od studentských začátků k mezinárodnímu uznání
Pokud se zaměříme na osobní úspěchy majitelky agentury, ona sama tvrdí, že jejím největším úspěchem je to, že se jí podařilo dosáhnout tohoto bodu. „Navzdory všemu podceňování, faktu, že jsem byla nová v tomto průmyslu a přitom stále studentka, se mi podařilo dostat se až sem, kdy naše agentura funguje a má svou reputaci.“ Všechno začínalo v Netině obýváku, kde má dnes svou kancelář i studio. Úplné začátky však sahají ještě na studentské koleje. „Možná to nezní tak oslnivě jako práce pro Gucci, ale pro mě to má hodnotu největší,“ usmála se.
Budoucnost agentury je jasná: být lepší, větší a společně růst. Pracovně by ráda své modelky dostala do Tokia, Paříže nebo Španělska, tedy do zemí, s nimiž zatím nespolupracovala, ale jsou v kontaktu. Nově agentura rozšiřuje své působení také do Prahy, kde se otevírají další příležitosti a nové možnosti spolupráce. „Hlavní je nezměnit svůj přístup, tento průmysl je drsný a náročný, což vytváří tlak. Nutí člověka, aby byl méně komunikativní a více pragmatický, ale to není vhodné v práci a prostředí s teenagery. Doufám proto, že si tento přístup udržím. Obecně bych také chtěla přispět k většímu rozvoji módního průmyslu a zvýšení povědomí o něm, možná i právě tím, že teď děláme tento rozhovor. Pracovat na tom, aby se úroveň v České republice zvedala a s tím rostly i příležitosti pro modelky.“
S těmito pozitivními slovy se náš rozhovor uzavřel a my jsme se rozloučily s pocitem naděje a optimismu ohledně budoucnosti českého modelingu. Myslím, že je jasné, že s vášní a odhodláním, které Nety do své práce vkládá, má módní průmysl předpoklady pro další růst a mezinárodní úspěchy.
Poznámka pod čarou:
Pokud máte zájem Nety kontaktovat, ať už se chcete stát novou tváří agentury, nebo hledáte modelky pro své projekty, veškeré potřebné informace naleznete na webových stránkách outfitter-models.cz. Dění agentury můžete také sledovat na sociálních sítích: Instagramu @outfitter_models, TikToku @outfitter_models, nebo na TikToku Nety @justnety.
MAGAZÍN PODZIM/ZIMA 2024