Když se řekne Worldee, co bychom si měli konkrétně představit?
Tomáš Zapletal: Worldee kombinuje dva styly cestování – autentické, kdy opravdu poznáš reálný svět, který je tam venku, ale na druhou stranu je takový způsob cestování složitý. Musíš znát jazyk, musíš si objednat letenky, zajistit ubytování, naplánovat itinerář… A druhým stylem je cestování s cestovkou, jež je velmi jednoduché, ale dle mého názoru není většinou moc autentické. Vybereš si, kam chceš jet, koupíš, zaplatíš, jedeš. Cestovka tě pošle do hotelu, který nabízí vše, takže nemáš potřebu vytáhnout paty do okolí. O tamní reálný svět ani nezavadíš. Přicházíme tedy s alternativou, protože věříme, že cestování může přinášet mnohem více. Worldee totiž kombinuje tyto dva typy cestování a snaží se z nich vzít to nejlepší. Když cestuješ s Worldee, máš možnost poznat skutečný, autentický svět a zároveň je vše snazší a méně časově náročné, než když si celou cestu musí člověk naplánovat sám, protože práci s itinerářem i dalšími náležitostmi si již dali za tebe zkušení cestovatelé. Takže ve zkratce: Worldee je platforma nabízející autentické a jednoduché cestování do destinací po celém světě. Takový cestovatelský marketplace neboli trh, kam přijdeš a můžeš si od různých cestovatelů vybrat dovolenou podle svých představ.
Jak vypadaly vaše začátky? Kde se vůbec vzal nápad přijít s takovou platformou?
Tomáš Zapletal: Jsem vášnivý cestovatel, takže to bylo prosté – při cestování. A hledal jsem nástroj na ukládání vzpomínek z mých cest. Worldee tedy původně v roce 2019 vzniklo jako moderní cestovatelský deník, kam si cestovatelé ukládají svoje cestovatelské zážitky. Vše bylo založeno na škrábací světové mapě, kterou si cestovatelé věší na zeď. Jenže pak jsem přemýšlel, jak z té mapy udělat něco víc. Přece jen když máš něco na stěně nebo v aplikaci, je to takové neuchopitelné. Vymyslel jsem tedy, že se moje mapa propojí s reálnou Google mapou s fotkami a popisky míst. Budeš mít vše uložené nejen pro sebe, ale i pro další, které tím můžeš inspirovat. Takže původní myšlenka byla přinést moderní cestovatelský deník. A Worldee tak i stále funguje, teď už se však soustředíme na něco jiného. (úsměv)
Platforma Worldee
Jak jste se vy dva dali dohromady?
Tomáš Nakládal: Potkali jsme se asi v roce 2017. Měl jsem e-shop s pánskými doplňky pro nadšence do sportovních aut. Tehdy jsem chtěl pro mé sledující udělat soutěž o zážitkovou jízdu, tak jsem se propojil s Tomem, který vlastnil SportDrive.cz. Začali jsme spolupracovat dál a jednoho dne přišel s Worldee. Častokrát si vzpomenu na teď už památnou větu: však už to běží, na tom přece není co dělat. (smích)
Tomáš Zapletal: Je fakt, že se nám to tehdy podařilo dobře hacknout. Domluvil jsem článek o nás na portálu nabízejícím levné letenky. Během týdne se zaregistrovalo téměř 1 500 uživatelů! To bylo vlastně poprvé, co Worldee viděl větší počet lidí.
Tomáš Nakládal: Častokrát čtete příběhy i opravdu velkých společností, jak náročná byla jejich cesta k prvnímu tisíci uživatelů. Ona to je vážně občas věda! Tomovi se to povedlo fakt dobře.
Tomáš Zapletal: (úsměv) Celý startup je totiž o hledání zkratek. Jediné, co vyděláváš, je learning. Potřebuješ se naučit, jak později vyděláš peníze. A my jsme to potřebovali hned.
Jak to šlo tedy dál?
Tomáš Zapletal: Tom je profesionální networker. Takový hledač příležitostí, spojení, lidí. Ostatně tak se seznámil i se mnou. Tehdy jsme měli nulový network ve startupovém prostředí…
Tomáš Nakládal: A já jsem našel CzechInvest, jenž nám v začátcích obrovsky pomohl. Do té doby jsme ani nevěděli, co je startup! Nakontaktoval jsem se tedy na olomouckou pobočku, zjistil jsem, co dělají, jak fungují jejich programy… Nabídli nám mentory, napojení na startupovou síť. Tak začala další éra.
Tomáš Zapletal vlevo, Tomáš Nakládal vpravo
Jaká byla vaše počáteční investice?
Tomáš Zapletal: Dva miliony.
Tomáš Nakládal: Ale kdybychom věděli to, co víme teď, tak by vše šlo udělat efektivněji a levněji.
Tomáš Zapletal: (smích) Ale to se dá říct v jakékoliv situaci i v jakékoliv chvíli. To jsou právě ty learnings!
Archiv z cest
Co Worldee a konkurence? Sledujete ostatní? Je vůbec něco podobného, nebo jste natolik unikátní, že jste zkrátka na špici pelotonu?
Tomáš Zapletal: (na chvíli se zamyslí) Říct, že jsme na špici, by bylo nabubřelé. Konkurence je zdravá pro rozvoj jakéhokoliv prostředí a kvality. Přinášíme nový způsob, jak lidé mohou cestovat, ale těch možností je na poli cestovního ruchu spousta, takže i když nás konkurence zajímá a po očku ji sledujeme, tak se soustředíme primárně na sebe, protože jedině tak se můžeme posouvat a poskytovat našim zákazníkům to nejlepší. Ostatně že je to dobrá taktika, se mi potvrdilo ve SportDrive.cz – a jsme největší zážitkovka tohoto druhu v České republice a na Slovensku. Nicméně vzhledem k tomu, že se na poli cestovních kanceláří chystáme udělat v podstatě něco podobného, s čím mezi taxikáře přišel UBER, tak si myslím, že něco takového, jako je konkurence, sledovat musíme.
Takže vlastně vytváříte nový trh, jestli to tak lze říct. Vnímáte Worldee právě v tomto kontextu?
Tomáš Zapletal: Ano, myslíme si, že vytváříme zcela nový trh. Buď je cestování individuální, nebo s cestovkou. A my přinášíme něco mezi. Lidem, kteří cestují individuálně, chceme ukazovat, že to jde jednodušeji, a těm, kteří se za poznáním vydávají s cestovkou, zase hodláme představit, že to lze i jinak, a přesto stále jednoduše. My ve zkratce odstraňujeme potřebu klasické cestovní kanceláře, jsme ten prostředník. Stejně jako je Booking a Airbnb, tak jsou cestovky a Worldee.
„CESTOVÁNÍ DĚLÁ SVĚT LEPŠÍM MÍSTEM“
Nedávno jste oznámili první krůčky k monetizaci projektu. Na čem je to založené? Za co inkasujete peníze?
Tomáš Zapletal: Monetizaci jsme původně chtěli postavit na trakci uživatelů. Plán byl takový, že nás budou používat miliony lidí a jim pak zobrazíme reklamu. Reálnější varianta byla, že budeme monetizovat přímo užívání aplikace. Domnívali jsme se, že budeme mít prémiový účet, nicméně to se nám úplně nepodařilo, protože ve chvíli, kdy jsme platformu dostali do podoby, kdy by nám za ni někdo měl zaplatit, jsme zjistili, že nikdo platit nechce. (úsměv) Tak jsme začali přemýšlet, co s tím budeme dělat.
Autentické cestování je úžasné. Koupíš si letenku, začneš objevovat nová místa. Každá vteřina cestování je zážitek, neustále se ti něco děje. Musíš vystoupit ze své komfortní zóny, učí tě to spoustě praktických věcí, poznáváš lidi z jiné kultury, což formuje tvou osobnost. Jako člověka tě to posouvá. Cestování dělá svět lepším místem. Ti, co cestují s cestovkou, často o to pravé kouzlo mohou přicházet. Mají bariéry – neumí jazyk, neví, jak si objednat letenku, ubytování, a o autentické objevování světa jsou tedy ochuzeni. Jenže my na naší platformě máme desítky tisíc lidí, kteří takhle dovedou cestovat, a tak jsme si říkali: pojďme to otočit. Nebudeme chtít, aby nám tito lidé něco platili, ale dáme jim příležitost si u nás vydělávat. A šli jsme víc do hloubky. Cestovatelé, kteří provádějí lidi po světě, už existují. Říkáme jim Travel Buddies a dělí se na dva základní typy – jeden žije tady v Česku a ve skupince třeba deseti lidí letí na Island, kde zákazníky provede, druhý je expat, který se z Česka přestěhoval například do Dominikánské republiky, tam si koupil nebo postavil hotel, kam za ním zákazníci létají na dovolenou. Máš tedy tyto dva druhy cestovatelů na jedné straně marketplace, na druhé jsou lidé, kteří mají určitou bariéru, neví, jak se dá individuálně cestovat, bojí se, nebo jednoduše nemají s kým cestovat. Když jsme se celou problematikou zabývali, zjistili jsme, že vztah mezi Travel Buddies a jejich zákazníky je v Evropské unii nelegální a že na tomto poli existuje obrovská šedá zóna. Když totiž v travel industry prodáváš dvě a více služeb v rámci balíčku, musíš mít licenci cestovní kanceláře a pojištění proti úpadku. A oni prodávají balíčky služeb… My jsme se rozhodli jako platforma postavit mezi ně – mezi Travel Buddies a lidi, kteří chtějí cestovat. Udělali jsme si licenci a pojištění proti úpadku, kterou poskytujeme drobným podnikatelům v cestovním ruchu. Náš byznys tedy stavíme na legalizaci podnikání průvodců a expatů, kteří prodávají svoje služby v balíčcích. Kromě toho, že jim jejich obchod legalizujeme, tak jim vše zároveň zjednodušujeme. Odpadá jim práce s byrokracií, řešíme pro ně marketing, jsme totiž schopni oslovit daleko více lidí než oni sami. Jim zbývá z cestování to hezké – jezdí, s kým chtějí, kam chtějí, kdy chtějí, budují vlastní značku, ne značku cestovní kanceláře, my máme na starost rezervace služeb, smluvní vztahy se zákazníky, právní náležitosti, tedy to nehezké z byznysu. (smích)
Jak to tedy vypadá v praxi?
Tomáš Zapletal: Chceš na Island, jdeš k nám na platformu, kde si vybereš itinerář cestovatele, který se ti líbí, termín, zkrátka to, co ti vyhovuje. Cestu si koupíš a my se o vše postaráme – zařídíme letenky, ubytování, dopravu, Travel Buddyho, případně nějaké zážitky, které jsou v itineráři naplánované. Celou cestu si však plánuje Travel Buddy sám a my mu jen pomáháme vše zařizovat.
Island
Stíháte i něco jiného kromě práce, která, jak to tak vnímám, je pro vás oba naprosto zásadní?
Tomáš Nakládal: Rád se vzdělávám. Když se nudím, pustím si podcast, přečtu si dobrou knížku – naposledy mě zaujala kniha Atomové návyky. Sleduju CzechCrunch a Forbes. Baví mě startupová komunita, rád pozoruju, co se v ní děje, kdo s čím novým přišel… Snažím se efektivně využívat čas, abych nasával informace, které pro mě mohou být v budoucnu užitečné.
Tomáš Zapletal: Moje práce je můj život. S trochou nadsázky jsem přišel na to, proč jsem byl stvořen: pomoci změnit svět k lepšímu. A Worldee je dobrý začátek, cestování totiž neuvěřitelně formuje lidi a společnost. Práce tvoří nedílnou součást života, musíš tedy dělat něco, co tě baví. Pracuju zhruba šedesát hodin týdně. Vstávám v šest, tak hodinu, hodinu a půl čtu, protože sebevzdělání považuju za nezbytné. Worldee je otisk našich osobností. Když nebudeme růst jako osobnosti, tak nemůže růst ani náš projekt. Vyvíjí se stejně jako my. Každý den je třeba se zlepšovat. A potom následuje kolotoč schůzek…
A když odhlédneme od práce – je prostor pro osobní život? Co rodina, vztahy?
Tomáš Zapletal: Nepracuju o víkendu a večer. Dovedu vypnout a na práci nemyslet. Tedy téměř. (úsměv) Mám přítelkyni, vychováváme sedmiletou holčičku. A ano, uznávám, že je to s námi asi těžké a partnerka musí být tolerantní…
Tomáš Nakládal: No, a já jsem takovou ještě nenašel! (smích)
Archiv z cest
Řešíte při tom velkém nasazení, jaké máte, životní styl?
Tomáš Zapletal: Domnívám se, že je třeba myslet na prevenci, takže já osobně řeším jídlo, spánek a spoustu dalších věcí. Mám osobní biohackerku, jež si založila úspěšný startup, a na pravidelné bázi s ní vše konzultuju. Ale abych byl upřímný, občas si dám i méně zdravé věci a dopřeju si nějaký ten cheat day. (smích) Život si přece musíš užít. Také mám rád přírodu, kde si perfektně pročistím hlavu.
Tomáš Nakládal: Já zdravý životní styl zase až tak moc neřeším. Snažím se zdravěji jíst a trochu cvičím, ale není to něco, co bych řešil nějak víc do hloubky. Rád si dopřávám naprostý relax, jakým je pro mě projížďka autem. Stáhnu střechu a jezdím třeba jen tak bez cíle.
„OLOMOUC MÁ OBROVSKÝ POTENCIÁL STÁT SE STARTUPOVOU LÍHNÍ“
Když se vrátíme obloukem na začátek – Worldee je startup. Ušel kus cesty a my se teď bavíme o něčem, co má globální zásah a velké ambice, a přitom sedíme v kanceláři v Olomouci. Jaké to je startupovat z Olomouce?
Tomáš Zapletal: Cítíme se jako olomoučtí patrioti a jako ryze olomoucký projekt. Momentálně jsme založili pobočku v Praze, ale i do budoucna s Olomoucí stále počítáme. Ovšem je pravda, že začínáme narážet na místní limity. S tím, jak se hodláme rozšiřovat, budeme potřebovat nejrůznější experty v mnoha oborech.
Tomáš Nakládal: A možná pro ně budeme muset jít do zahraničí. To ovšem nic nemění na tom, že jsme olomoucký projekt. Olomouc mám strašně rád. Snažím se zapojovat do místních aktivit. A myslím si, že je tu pro startupy zajímavé prostředí.
Domníváte se tedy, že Olomouc má potenciál generovat atraktivní projekty? Vnímáte zdejší startupovou komunitu?
Tomáš Zapletal: Je potřeba říct, že nic takového, jako je startupová komunita, v Olomouci prostě neexistuje. Ale myslím, že potenciál je tady obrovský. Vždyť je tu navíc univerzita! Mladí lidé mají přece spoustu ideálů a touhu dobýt svět. Takže potenciál pro to, aby tady takové prostředí bylo, aby Olomouc byla startupovou líhní, vnímám jako velký. A měla by tu fungovat jasná podpora, ideálně ze soukromého sektoru. Máš nápad? Pak je potřeba, abys měl za kým přijít, ukázat projekt, poradit se, aby tu byl někdo, kdo ti případně poskytne finance…
Norsko, Lofoty
Co by tedy situaci mohlo pomoci?
Tomáš Nakládal: Myslím si, že od doby, kdy vzniklo Worldee, se situace nikam neposunula. Brzdou může být právě i to, že mladí lidé mají třeba super nápad, myšlenku, ale absolutně neví, co s tím dál, kam s tím jít. Pomohlo by, kdyby tu existovala komunita, jež má společné cíle, myšlenky, zájmy, aby se tu ve větším měřítku konaly akce na podporu startupu a podnikání, přednášky, campy pro foundry, networkingové akce… Ano, určité aktivity tu jsou, ale jsou to jednotky, v Praze můžeš jít na podobnou akci každý den, a to je znát.
Tomáš Zapletal: Tom to vystihl – chybí tu jakákoliv koncepčnost. Chtělo by to jedno místo, kde se lidé budou potkávat, člověka, jenž bude vše managovat, jenž bude propojovat nápady s kapitálem. A měl by to být fofr. Aktivita v oblasti startupové scény v Olomouci je stále ještě malá, to je fakt.
My osobně jsme ochotni se zapojovat do dění, propojovat kontakty, můžeme pozvat lidi z investičního fondu na akci, kde budou představeny kvalitně připravené zajímavé startupy. Nabízíme pomoc, nebo třeba jen radu. Ve startupové komunitě plné šikovných mladých lidí budeme moc rádi. Vždyť takových nadšenců není nikdy dost. Přesně takové naše společnost potřebuje…
FOTO: Archiv Worldee