Ženství a sebeláska jako ústřední motivy
"Když jsme se zamýšleli nad novým kalendářem, měli jsme jasno v tom, že chceme, aby měl opět nějaký přesah. Prostě jen za sebe nezahustit dvanáct fotek a poslat to do tiskárny," uvádí Klára Procházková, která v dvojici Walkers on the Moon funguje, jak s nadsázkou říká, jako hlavní ideolog. “Naším ústředním fotografickým tématem jsou ženy. Snad nám naše modelky dají za pravdu, že se pokoušíme nahlédnout pod povrch, nefotit jen jejich vnější krásu, ale hledat tu, která pramení zevnitř. Téma ženství nás fascinuje. A taky téma sebelásky, která je zejména pro ženy nesmírně důležitá na cestě k rovnováze a vlastně i ke štěstí. Když jsme v úvahách dospěli až sem, napadlo nás to v jeden okamžik společně. Kristýna Doupovcová a její úžasné texty, které píše pro svůj instagramový profil @prokrindapana!!! Pojďme celý rok postavit na nich!" vzpomíná Klára Procházková.
Texty, které mají hloubku, a modelky, jež odhalují samy sebe i své nitro
Kristýna Doupovcová napsala pro kalendář dvanáct textů. Být člověkem, Sebedestrukce, Cítíš se tiše nebo Žít v lásce - to jsou témata, která napovídají, že Nude Therapy bude k lidem promlouvat hodně hlasitě a půjde do hloubky. "Při prvním čtení nám naskakovala husí kůže a nemizela ani při dalším… Bylo to přesně ono," potvrzuje Jan Procházka.
Výběr modelek pro takový projekt nebyl vůbec jednoduchý. "Potřebovali jsme šest dívek, které s těmi texty souzní a zároveň se nebudou ostýchat svléknout. A to doslova, protože to téma je obnaží mnohem dál než za nějakou tělesnou nahotu," vysvětluje Procházka. Jednou z šestice modelek se nakonec stala i samotná Kristýna Doupovcová.
Focení jako terapie i umění
"Na týden jsme se na začátku července zavřeli na chalupě v Jeseníkách, postavili si tam ateliér a ponořili se do práce. A to doslova. Příprava připomínala něco mezi zkoušením divadelní hry a skupinovou terapií: četly se Kristýniny texty, rozebíraly se, na každého působily trochu jinak... Otevřelo to mnohé tajné místnosti uvnitř nás všech, vynořovaly se křivdy, dávná traumata, občas se plakalo…” zmiňuje Jan Procházka. Teprve když se tým cítil dostatečně otevřen, začalo se fotografovat. "Přestože to vypadá zvenku asi celkem jednoduše, zvládli jsme za den tak dvě až tři focení," vzpomíná Klára Procházková. Walkers on the Moon používají od samého začátku spolupráce výhradně analogovou techniku. "I proto se snažíme fotit rozvážně, přistupovat ke každé fotce zodpovědně. Nejen proto, že zmáčknutí spouště stojí peníze, ale hlavně z úcty k tomu materiálu," vysvětluje Procházka. Během focení kalendáře tak dvojice naexponovala zhruba třicítku filmů. "Což je tři sta fotek, to dneska kdekdo udělá za deset minut. My se ale snažili, aby každá byla jedinečná, takže když potom výsledek ležel před námi, bylo to dost těžké vybírání," usmívá se Procházková.
Kalendář, kde dvanáct fotek nestačí...
Už od počátku bylo jasné, že klasický formát, tedy dvanáct fotografií nástěnného kalendáře, rozhodně nebude dostatečný. “Potřebovali jsme do kalendáře dostat hromadu fotek a texty. Nic jednoduchého. Ale nakonec jsme se rozhodli potisknout každé volné místo a kalendář zavěsit za horní list, takže viset na zdi bude otevřený. Výsledek je taková koláž, na níž jsme strávili pomalu podobné množství času jako při samotném fotografování," prozrazuje Procházka a pak se zamyslí: "Pro mě osobně je to asi největší projekt, jaký jsme společně vytvořili. Nejen co se týče rozsahu, ale i významem... Dostat tolik lidí na jedno místo, pozorovat, jak ta energie proudí, jak se nám kromě projektu podařilo vytvořit i řadu velkých přátelství... Vlastně i důvěra, se kterou do toho ty dívky šly, protože byly vážně odhalené na dřeň... Ve výsledku nás to všechny obohatilo, dostali jsme ze sebe maximum a v tom díle to je snad vidět. Moc bych si přál, aby se nám to podařilo předat dál. Minimálně tu myšlenku, že to nejlepší, co pro sebe můžeš udělat, je mít se rád(a) tak, jak seš."
Kalendář je nyní k dostání výhradně prostřednictvím kampaně na crownfoundingovém serveru Startovač. "Funguje to v podstatě jako předplatné. Zakoupením kalendáře dopředu nám pomůžete zafinancovat výrobu a v neposlední řadě ušetříte poštovné. V kampani se dají koupit i ručně vyvolané fotky, plakáty nebo třeba pohledy, které vám rádi pošleme s osobním vzkazem. V tiskárně už se chystá první várka, odesílat chceme na začátku prosince," uzavírá Jan Procházka.