Rizikově u nás pije prý více než 1 000 000 lidí, což rozhodně není zanedbatelné číslo. I proto před lety výzva s názvem Suchej únor začala. Loni se jí podle průzkumů zúčastnilo asi 13,5 % dospělé populace. "Sucháč začínal paradoxně jako kocovinový nápad a do prvního ročníku se zapojilo něco kolem stovky nadšenců. Po letech dávno suší vyrovnaně muži i ženy a celkem se loni aktivně zapojilo na 900 000 lidí. Úspěšně dokončenou měsíční abstinenci deklaruje zhruba 90 % lidí, kteří se do kampaně zapojí," tvrdí organizátoři.
Jak se zapojit?
Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci "Sucháče" se mohou tradičně registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz. "Letos si můžete zasušit víc než kdy dřív. Máme pro účastníky připravené tematické oSušky aka obrazy s unikátní autorskou kresbou. Všechny registrované účastníky také opět provedeme celým Sucháčem od začátku až do konce. Koupí artové oSušky podpoříte naši dlouhodobou činnost na poli osvěty, vzdělávání a prevence rizikového chování,” vysvětluje za organizátory Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor, jež kampaň pořádá.
Nepít je umění
"Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou. To všechno se dá říct taky o umění: z dálky možná žádná velká práce, ale ve chvíli, kdy člověk sám čelí prázdnému plátnu, světlu na jevišti nebo bílé stránce, chápe hodnotu díla úplně jinak. V Sucháči si myslíme, že svoje umění může objevit každý – hledá-li mimo vlastní hranice všednosti a komfortu," popisuje letošní téma Petr Freimann.
Lidé se mohou zapojit tak, že předvedou pro Sucháč 2023 svoje umění! Mohou se držet svého talentu nebo zkusit něco úplně nového. Dílo pak natočit, vyfotit, nahrát, napsat, namalovat, vysochat, ale hlavně sdílet! A to s hashtagy #nepitjeumeni a #suchejunor. Téma doprovází také grafika od slovenské výtvarnice Báry Kmecové, která se promítne do všech výstupů kampaně, včetně unikátní oSušky pro kvalitní sušbu, kterou je možné pořídit v rámci registrace. Grafiku kampaně ztvárnil Lukáš Bartoň.
Pojďte do toho i vy! Veškeré informace k výzvě naleznete na webu.
FOTO: Unsplash