[OL]4you na

Jak Elijah Wood obsluhoval ředitele Českého rozhlasu Olomouc

Ředitele Českého rozhlasu Olomouc, Josefa Podstatu, jsem zastihla jeden aprílový pátek odpoledne, kdy už pomalu opadával pracovní shon s blížícím se víkendem. Z rozhovoru jsem pak šla nabitá jak žárovka, s hladem po hudbě a letních festivalech...

Jak Elijah Wood obsluhoval ředitele Českého rozhlasu Olomouc
ⓒ Lukáš Navara / www.navarafoto.cz

Hudba a vše kolem ní, to je totiž opravdovou vášní Josefa Podstaty, který původně vystudoval medicínu a několik let jako lékař dokonce působil. Potom ovšem přišel rok 1989 a otevřelo se mnoho nových možností. Láska k hudbě ho neustále doprovázela – od teenagerských let, kdy s kamarády hrál ve studentské kapele, přes organizování všech možných koncertů až po současnost a každoroční milované Colours of Ostrava.

Ale pěkně od začátku... „Po roce 1989 se razantně změnila doba a já si myslel, že budu soukromým lékařem. Náhoda ale chtěla tomu, že jeden můj známý rozjížděl v Ostravě rádio a hledal management. Věděl o mně, že jsem v tu dobu dělal manažera kapele Mňága a Žďorp, a získal tím pocit, že něco dovedu. Tak jsem dostal nabídku na rozjetí jednoho ostravského rádia,“ prozrazuje Josef Podstata. Tam očividně začala jeho „mediální kariéra, která vlastně nikdy nepřestala.

Prošel potom několika manažerskými pozicemi v různých novinových vydavatelstvích a v soukromých rádiích, jednu rozhlasovou stanici dokonce vlastnil. Většina z nás si ho pamatuje hlavně z nedávného období, kdy působil jako ředitel Moravského divadla Olomouc...

„Konkurz na pozici ředitele divadla jsem vyhrál v září 2009 a jmenování do funkce jsem měl na pět let (do podzimu 2014). Jenže moje smlouva měla končit shodou okolností v termínu, kdy byly komunální volby. Dalo se tedy předpokládat, že složení rady a zastupitelstva bude jiné... A když rok před koncem smlouvy naprosto netušíte, kdo a jakým způsobem bude rozhodovat o budoucnosti vaší pozice, není to úplně ideální. Když se tedy objevila možnost jít do konkurzu na pozici ředitele nově reorganizované struktury regionálních stanic Českého rozhlasu, neváhal jsem ani minutu a zkusil to. Jedno z mála zklamání, které jsem v divadle zažil, bylo totiž poznání o velikosti snahy tamní manažerskou práci zpolitizovat,“ zmiňuje aktuální ředitel olomouckého a ostravského studia Českého rozhlasu, kde působí od konce roku 2013.

První koncert za železnou oponou

Vracíme se do vzpomínek na koncerty a festivaly, protože těch ve svém životě zažil Josef Podstata nespočet. Už od studentských let sám různé koncerty organizoval a stál u zrodu olomouckého U-klubu. Když v roce 1985 vyjel poprvé s kamarádem na devízák za železnou oponu směrem do Anglie, někde v Německu zcela náhodou potkali spolužáka z medicíny, který se zrovna z výletu do Anglie vracel: „Dal nám nějaké tipy, kde se dá spát, a mimo jiné se zmínil o skvělém koncertu, který zažil na londýnském stadionu Wembley: Live Aid. Byl to historicky první charitativní megakoncert, který pořádal Bob Geldof a Midge Ure. A ten kluk měl to štěstí, že to stihl. My jsme o tom samozřejmě nevěděli, protože bylo informační embargo, jinak bychom tam dávno byli. Takže když si mám vybavit první zahraniční koncert, vzpomenu si paradoxně na tento, který jsem nestihl. Na této akci tenkrát vystoupili mimo jiné např. U2, Queen, Judas Priest, Eric Clapton, Led Zeppelin, Bob Dylan, Paul McCartney či David Bowie... Mimochodem, skoro všechny jsem je viděl během dalších let, kdy jsem začal jezdit na vyhlášený britský festival Glastonbury,“ vzpomíná Josef Podstata.

„Od prvního momentu, kdy jsme přijeli do Anglie, jsme samozřejmě chtěli chodit na koncerty. Všude jsme viděli rozvěšené plakáty a byli jsme uneseni z toho, kdo všechno bude hrát. Ale po nějaké době jsme zjistili, že to byly pouze reklamy na nové desky (New Album Out), což jsme v té době neznali...“ směje se Josef Podstata.

„Jedním z prvních klubů v Londýně, kam jsme šli na koncert, byl legendární Marquee Club. Tehdy tam hráli pohrobci Buzzcocks, britské punkové kapely. Nějakých 30 let poté, když jsem byl na Colours of Ostrava jako průvodce a tlumočník zahraničních interpretů, dal jsem se do řeči s jedním bedňákem a zjistili jsme, že tenkrát s nimi na tom koncertě vystupoval. Takové zvláštní ,setkání‘ po letech – a podobných vzpomínek by se našlo hodně.“

Colours of Ostrava

Festival Colours of Ostrava je Josefova srdcová záležitost. „Se zakladatelkou a ředitelkou festivalu Zlatkou Holušovou se znám velmi dlouho a velmi dobře. Chtěla podobný festival zorganizovat už někdy v roce 1987, ale komunisti to zakázali. Myšlenku pak zdárně obnovila v roce 2002 a od té doby Colours fungují. Já se u něj pohybuju od začátku – tehdy to vzniklo tak, že se muselo narychlo letět soukromým letadlem zrovna pro Boba Geldofa do Düsseldorfu a Zlata ukázala na mě. Ten let byl tenkrát náročný, proletěli jsme šílenými turbulencemi. Já jsem pak byl ten, co se polil kávou, ale na štábu z toho vznikla legenda, že se Geldof pozvracel... Od té doby jsem na každém ročníku a na zdi mi visí fotka s Geldofem v Mošnově s věnováním ,Thank you for sharing a flight of death‘. Týden Colours of Ostrava je pro mě taková dovolená – vymažete harddisk, spíte 4 hodiny denně a zažijete neskutečné produkční historky,“ prozrazuje Josef Podstata nadšeně a dává k dobru ještě jednu: „Bylo to v roce, kdy na Coloursech hrál Robert Plant. Neustále jsem ho doprovázel a jeden večer se chtěl podívat na koncert cikánské punkové kapely pocházející z New Yorku, Gogol Bordello (mezi jejími členy je mimochodem mnoho imigrantů z východní Evropy). Když jsme spolu s Robertem a se členy této kapely seděli u piva, byl tam s jednou jejich zpěvačkou její tehdejší kluk. Vůbec jsem netušil, kdo to je, a tak jsem ho vesele posílal pro pivo (,Mladej, skoč pro pivo.‘) – a on pro něj ochotně skákal. Až další den, když jsem někomu ukazoval fotky z předešlého večera, mi řekli, že to byl Elijah Wood, americký herec, který v Pánovi prstenů ztvárnil Frodo Pytlíka.“ Do Ostravy prý tenkrát Elijah přijel naprosto neočekávaně, s přáním zůstat zcela inkognito. To se mu očividně podařilo!

Manažer versus muzikant?

Dalo by se říct, že Josef Podstata je manažerem a oganizátorem každým coulem – ale nezapře se v něm ani muzikant. Na kytaru začal hrát během studentských let a v dnešní době je opět součástí kapely. Samozřejmě je hraní pro něj (i ostatní členy kapely Marshall Malinovsky) hlavně koníčkem: „Hráváme občas na nějakých plesech nebo na oslavách a akcích našich kamarádů. Pravidelně jednou za půl roku také hrajeme v Bounty Rock Café a v Hranicích, kde žije basista a zpěvačka. Hrajeme pro sebe, nemáme ambici se nikam cpát. Zkrátka musí to být na pohodu.“ A tu ve mně Josef Podstata vyvolal. Stejně jako hlad po skvělých koncertech a festivalech. Nemůžu si proto odpustit poslední otázku – na které hudební akce (kromě Colours of Ostrava, které se letos konají od 14. do 17. července) by nás pozval? „Já si letos nenechám ujít koncert Roberta Planta v Amfiteátru Lochotín v Plzni, kde zahraje 27. července 2016. A jen dva dny na to zahraje Tom Jones na festivale Benátská! v Liberci.“ Tak si pište do diářů, určitě to totiž bude stát za to!

Český rozhlas Olomouc 

Český rozhlas Olomouc je považován za kulturní instituci pečující o národní kulturní bohatství, za jednu z předních kulturních institucí Olomouckého kraje. Historie této stanice je spletitá a plně odráží rozporuplnost a překotnost československých dějin v druhé polovině 20. století. V roce 2010 Český rozhlas Olomouc obdržel Cenu Olomouckého kraje za rok 2009 za přínos v oblasti kultury. Od letošního roku převzal Český rozhlas Olomouc pořadatelství letitého festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia radio z Poděbrad do Olomouce. Více na www.rozhlas.cz/olomouc

reklama