"V Olomouci se budou potkávat výrazné osobnosti středoevropské divadelní scény, které k nám dorazí nejen z celé České republiky, ale i z Německa, Švýcarska, Rakouska, Maďarska nebo Slovenska. Žánrově mimořádně pestrý mix titulů osloví diváky napříč věkovým spektrem a olomoucké veřejnosti zprostředkuje spoustu výjimečných zážitků a setkání. Divadelní Floru odstartuje ve čtvrtek 11. května historicky první festivalové hostování pražského Divadla X10 s adaptací románu ukrajinského spisovatele Jurije Andruchovyče Moskoviáda, kterou režíroval nejrespektovanější český činoherní režisér poslední dekády – Dušan D. Pařízek," prozradila mluvčí festivalu Divadelní Flora Daniela Hekelová. "Témata úzce provázaná s ukrajinskými moderními dějinami budou rezonovat i v posledním představení letošní Flory – v pondělí 22. května. Opět půjde o čerstvou divadelní adaptaci, tentokrát mimořádně úspěšného a oceňovaného románu Sashi Marianny Salzmann Na člověku musí být vše krásné, s níž v Olomouci poprvé vystoupí renomovaný hamburský Thalia Theater. Oběma strhujícími příběhy, interpretovanými špičkovými českými a německými herci a herečkami, ožije jeviště Moravského divadla," řekla Hekelová k oběma produkcím, jež bohatou programovou nabídku šestadvacátého festivalového ročníku orámují.
Jinakost jako motto
"Rozmanitost nevnímáme jen jako osvěžující element, ale jako implicitní podmínku zdravého, empatií tmeleného fungování a vývoje každého společenství. Během květnové Flory proto, v duchu jejího motta, necháme zaznít hlas umělců a umělkyň, pro něž jsou různé podoby různorodosti – etnické, genderové nebo fyzické – zdrojem inspirace, nikoli fobie. Těch, co poučeně ignorují přežité konvence a demaskují společenská i divadelní klišé. Tvůrčích osobností, které svobodně, ovšem s respektem ke kulturní i názorové odlišnosti, překračují ‚inscenační mantinely‘ – směrem k potvrzení či osvobozujícímu objevení vlastní, autentické 'jinakosti'. Letos pak dáváme významný prostor především tvůrkyním, protože ženy jsou v uměleckém prostředí stále podhodnocovány," uvedl ředitel Divadelní Flory Petr Nerušil.
Prostor pro jedinečné osobnosti
26DF ozdobí účast výjimečné persony evropské taneční a performativní scény, průkopnice takzvaného nahého tance, "vizionářky těla" Doris Uhlich, jež se festivalovému publiku odhalí – ve spolupráci s Borisem Kopeinigem – v obrazově podmanivé performanci Tank. Z Curychu dorazí její rakouská krajanka Teresa Vittucci, častá spolupracovnice hvězdy loňské Divadelní Flory – Michaela Turinského. Ta za svůj neotřelý a vtipný komentář mariánského kultu Hate Me, Tender: Solo for Future Feminism získala ocenění Schweizer Kulturpreis, jejíž porota na Teresině provokativním sóle vyzdvihla "systematickou dekonstrukci politických témat". Program v S-klubu, na nejvytíženější festivalové scéně, otevře atypická experimentální produkce ikony maďarského tance, mnohonásobné tamní Choreografky roku Adrienn Hód, a famózních slovenských tanečnic Soni Ferienčíkové a Martiny Hajdyly Soft Spot, která druhé z nich vynesla čerstvý titul Tanečnice roku.
Do Olomouce se během druhého festivalového víkendu sjedou také obdivovatelé jedné z "nejradikálnějších" režisérek poslední dekády – Susanne Kennedy. Antičtí hrdinové se na cestě za poznáním fyzicky vydávali do delfské věštírny. Návštěvníci Flory, díky invenci německé divadelní inovátorky a multimediálních umělců Markuse Selga a Rodrika Bierstekera, vyrazí vstříc svému orákulu na dechberoucí výlet do fantaskního prostředí virtuální reality. K neopakovatelné cestě útrobami nereálného světa, nazvané I AM (VR) a výlučně určené vždy pouze jedinému divákovi, zve Flora do olomouckého Arcidiecézního muzea. Podstatná část festivalového programu se letos poprvé odehraje také v reálných kulisách největšího výstavního sálu Muzea moderního umění.
Börcsök, Ayivi a další divadelnice evropského formátu. Divadlo v muzeu, na kolotoči i v kostele
Třikrát v muzejním Trojlodí zhmotní maďarská tanečnice Boglárka Börcsök a německý filmař Andreas Bolm životní peripetie a tvorbu tří zapomenutých protagonistek maďarské taneční moderny. Jejich site-specific projekt Figuring Age ozdobil během této sezony nabídku významných evropských festivalů a nedávno byl zařazen do prestižní kolekce Twenty23 mezinárodní sítě Aerowaves. Třikrát v olomouckém muzeu přivítá empatií a sluchátky vybavené diváky – na „hřišti“ své divadelní instalace The Kids Are Alright – Simone Dede Ayivi. Přední zástupkyně německé nezávislé scény nechá zaznít hlas příslušníků druhé a třetí přistěhovalecké generace, konfrontujících přání a sny svých rodičů a prarodičů s vlastními představami o životě v Evropě.
Na syrový a sebeironický fokus na prostředí tanečních konzervatoří a divoká devadesátá léta Baletky naváže dvojím uvedením titulu Invisible II. / Barbora Kaufmannová performerka Miřenka Čechová. V něm – prostřednictvím drásavého dialogu s bývalou spolužačkou, která se později stala členkou baletního souboru – prohlubuje své naléhavé téma boje proti despotickému, dogmatickému systému a ztrátě vlastní identity.
Potřetí za sebou uvede Flora svébytnou poetikou prosycenou tvorbu Johany Pockové. Její pohybově, vizuálně a hudebně kompaktní imprese K madoně se rzí, zabývající se otázkami spirituality a přesahy běžné lidské existence, oživí po dva večery impozantní barokní interiér kostela Panny Marie Sněžné. Pod dramaturgicky i choreograficky originální reflexí evoluce – inscenací Existuje dojem bytí – je podepsána další výrazná reprezentantka tuzemské progresivní taneční scény Tereza Lenerová, která na Floře povede také pohybový workshop Tělo jako krajina.
Flora se pochlubí také dvěma adaptacemi próz francouzské literární hvězdy Édouarda Louise. Sociální vyloučení, rasismus a homofobie jsou stěžejními tématy jeho děl, s nimiž se ve svých inscenacích Kdo zabil mého otce (Depresivní děti touží po penězích) a Dějiny násilí (Švandovo divadlo) poměřili na festivalu debutující režiséři Jakub Čermák a Tomáš Loužný. Po delší době se do Olomouce vrací brněnská Husa na provázku – s "očistným scénickým obřadem" Vykouření Jiřího Havelky – a pražské Divadlo v Dlouhé – s "meditativní jevištní básní" Už není třeba dělat vůbec nic dramaturgyně Kateřiny Součkové a režiséra Jana Friče.
Slovenské komorné divadlo Martin, které loni na DF zaujalo inscenací Čechovových Tří sester, a Divadlo Komedie (součást Městských divadel pražských), jež mělo svůj profil v rámci netradičně podzimní 24DF, přivezou na Floru koprodukční projekt Iokasté. Autorská inscenace uměleckého šéfa martinského souboru Lukáše Brutovského předkládá moderní verzi klasického mýtu, v níž se "antika setkává se současností a mýtus samotný s #MeToo".
Berlínský hudební fenomén, olomoucké premiéry a bohatý doprovodný program
V rámci Flory uvede olomoucké Divadlo na cucky novinku Tanec dervišů režisérky, autorky a scenáristky Barbary Herz. Druhou premiérou Mozartova opusu La clemenza di Tito režijního tandemu Veronika Loulová a Jiří Havelka, uváděného pod názvem Titus, přispěje do hlavního festivalového programu opera Moravského divadla Olomouc. Jeho činoherní soubor pak odehraje Přelet nad kukaččím hnízdem v režii Pavla Kheka.
Vedle divadelních akcí pro děti (tematicky provázaných s festivalovým mottem), představení Stand Up Down brněnského Divadla Aldente (v němž se profesionální divadelníci potkávají s herci a autory s Downovým syndromem), zhruba dvou desítek veřejnosti otevřených besed a prezentací, které jsou organickou součástí edukativního česko-slovenského programu FloraLab (určeného vysokoškolským studentům s divadlem spjatých uměleckých a uměnovědných oborů), nabídne festival tradičně i řadu hudebních produkcí. Z Berlína na pódium olomouckého Jazz Tibet Clubu zamíří umělkyně, která si říká Kid Be Kid. Žánrové hranice stírající energické vystoupení – kombinující expresivní soulový zpěv a beatbox s hrou na klavír a syntezátory – bude zcela jistě patřit k osvěžujícím nedivadelním vrcholům Flory. Její 26. ročník uvede celkem devět zahraničních produkcí.
TIPY REDAKCE
Z bohaté programové produkce pro vás vybíráme následující:
UŽ NENÍ TŘEBA DĚLAT VŮBEC NIC
(14. 5. 18:30 Moravské divadlo)
Je ještě možné se v dnešní době zastavit a odpočívat? Jaké myšlenky a výjevy nám proudí hlavou, když ustaneme v činnosti? A může být divadlo místem, kde se jejich proudění dokážeme poddat a odevzdat? Setkání Franze Kafky se svatým Janem od Kříže, Albertem Camusem, C. G. Jungem či country zpěvákem Ladislavem Vodičkou v meditativní jevištní básni Jana Friče. Více informací včetně vstupenek naleznete tady.
HATE ME, TENDER: Solo for Future Feminism
(17. 5. 20:00 S-Klub)
Neotřelý komentář mariánského kultu ve svěží performanci na pomezí stand-upu a tance. Provokativní autorské sólo v Curychu působící rakouské umělkyně (časté spolupracovnice osobnosti loňské DF – Michaela Turinského) získalo prestižní Schweizer Kulturpreis, jejíž porota na angažovaném díle ocenila "systematickou dekonstrukci politických témat". Více informací je zde.
EXISTUJE DOJEM BYTÍ
(19. 5. 20:00 S-Klub)
Dramaturgicky i choreograficky originální reflexe evoluce. Cesta člověka od animálních projevů až k jednání podřízenému společenským normám a konstruktům, od instinktu k rozumu. "Lidská socializace" pohledem výrazné reprezentantky tuzemské progresivní taneční scény. Po představení následuje beseda. Více informací naleznete tady.
Včetně doprovodných aktivit mohou diváci 26DF navštívit šedesátku akcí, podrobné informace ke kompletnímu festivalovému programu najdou na www.divadelniflora.cz.
Realizaci 26. Divadelní Flory finančně podporují: Ministerstvo kultury České republiky, Olomoucký kraj, statutární město Olomouc, Státní fond kultury ČR, Česko-německý fond budoucnosti, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, program Nationales Performance Netz, Výbor pro kulturu a evropské záležitosti berlínského senátu, nadace Pro Helvetia, projekt Dance On Tour Austria, Rakouské centrum Univerzity Palackého, Vodohospodářská společnost Olomouc, a.s., ESB Engineering - System - Bau GmbH a další partneři. Pořadatelem je Flora Theatre Festival, z.s. – v partnerské spolupráci s Moravským divadlem Olomouc, Muzeem umění Olomouc a Divadlem na cucky. Generálním mediálním partnerem DF je Česká televize, hlavním mediálním partnerem týdeník Respekt. 26DF se koná pod záštitou velvyslance Spolkové republiky Německo v Praze Andrease Künneho.
FOTO: Divadelní Flora