[OL]4you na

Daniel Stach: Jsem defaultní optimista

Moderuje pořady Hyde Park Civilizace, Věda 24, je součástí vědecké redakce České televize, má na kontě řadu významných cen, v době pandemie přinášel svými rozbory i komentáři do domácností klid, stejně tak i po vypuknutí války na Ukrajině, přenos z přistání na Marsu byl díky jeho zanícení naprosto fantastický. A dalo by se pokračovat dál a dál. Daniel Stach je špičkou ve svém oboru a diváci jej mají velmi rádi. Po právu. Čím je pro něj věda? Proč se tak rád ptá? Jak vypadá příprava na živý přenos i proč si váží celého týmu? Na jaké hosty rád vzpomíná? Proč je pro něj klíčová zpětná vazba? Proč ve své práci vidí smysl? Co četl jako malý? Chystá se ještě závodit ve vodním slalomu? Co mu dělá radost? Na tyto a mnohé další otázky najdete odpovědi v rozhovoru, který jsme pořídili krátce před tím, než si Daniel Stach převzal cenu za významný přínos popularizaci vědy na Academia Film Olomouc.

Daniel Stach: Jsem defaultní optimista

Daniel Stach. Skvělý moderátor, sympatický muž, sportovec tělem i duší. O své práci mluví s nadšením, které by mohl rozdávat. Překypuje pozitivní energií. V jeho společnosti se cítíte povzneseně. Jestliže smích léčí, po desítkách minut s ním je vám tak lehce! Lituju, že jsme neměli poblíž kameru, protože všechny pohledy, všechna gesta, jimiž doprovázel své odpovědi, milý úsměv i srdečný smích, zrychlené tempo, když mluvil zaníceně, jas v očích při slovech o rodině, kultivovanost i pauzy před tím, co se ho dotýká, to je něco, co jen dotváří  jeho obraz. A že je pořádně barevný! Tenhle rozhovor si budu dlouho pamatovat. Proč? Protože Daniel Stach není jen fantastický moderátor, je především bezvadný člověk. Byla to čirá radost, tak si ji pojďme alespoň zprostředkovaně vychutnat…

Danieli, diváci vás znají jako velmi inteligentního člověka, vynikajícího moderátora, který je pro své hosty vždy rovnocenným partnerem. Danou problematiku předkládáte způsobem, jenž je srozumitelný i pro naprosté laiky, zároveň hovoříte s nadhledem a s ohromnou dávkou lidskosti. To je současnost. Ale jaký byl váš dětský sen? Čím jste toužil být jako malý?

První, čím jsem chtěl být, byl popelář. (smích) Dodnes si pamatuju, jak mi babička přistrkovala starou vrzající stoličku pod okno, abych se mohl dívat, jak jezdí popeláři. Potom se to samozřejmě změnilo. Protože mě baví dozvídat se věci, směřoval jsem do médií. To je to, co mi má práce dává, to je jeden z důvodů, proč dělám to, co dělám. V médiích se totiž neustále mohu něco dozvídat, proto jsem si vybral tuto cestu.

Vzpomínáte, jak se zrodila vaše touha po vědě, po poznání, po světě médií?

Cesta k vědě byla postupná. Já se hrozně rád ptám „proč“. Kolegové někdy říkají, že jsem jak tříleté dítě. Ale já si myslím, že to je ta nejdůležitější otázka. Dítě se totiž neptá na to, jestli je Slunce žluté. Ono se ptá, proč je žluté. „Proč“ nám dává tu podstatu. A kdybychom se víc ptali „proč“, tak by to na tom světě bylo daleko lepší. Ve všem. Nejen když člověk hází lístek do volební urny, tak by se fakt měl ptát „proč“, ale bylo by skvělé, kdyby se „proč“ ptal v každodenním životě. Když budu příště platit v supermarketu, paní pokladní mi vrátí drobné a já poděkuju, měl bych se ptát, proč jsem se v tu chvíli na ni podíval, nebo nepodíval. Když se na ni podívám, tak se to celé přece úplně změní. Já bych se měl ptát, proč dělám tohle nebo tamto, proč říkám tohle nebo tamto. Vezměte si, jak snazší by bylo, když bychom uvažovali, proč říkáme druhému to, co říkáme. Kolik problémů vzniká nedorozuměními! A myslím si, že právě věda nám dává odpověď na otázku „proč“. A proto mě tak strašně baví.

Co pro vás tedy věda znamená?

Věda je pro mě cestou k poznání. Zároveň je nadějí do budoucna, protože věda je všude kolem nás. A věda nám může hodně pomoci, pokud k ní přidáme tu krásnou část lidství. Pokud dáme krásnou část lidskosti k vědě, to je pro mě ta naděje. Když vezmete tu špatnou, tu ošklivou část lidskosti a dáte ji k vědě, tak to je opravdu zlo. Protože věda umí ničit, věda umí způsobovat trápení. Ale není to právě věda, je to ta špatná stránka lidskosti. Proto je tak důležitá ona část, kde si navzájem pomáháme, kde si přejeme, kde nabídneme pomocnou ruku… Ale nejen kde ji nabídneme, ale kde ji také pořádně stiskneme a dokážeme ji držet. To je něco, co mi dává do budoucna naději.

Přiznávám, že jste mi krásně nahrál zmíněnou lidskostí. Dlouhodobě sleduji váš facebookový profil a příspěvky, které sdílíte, mají nejen hloubku a člověk se nad nimi zamýšlí a dost často se ptá, mimo jiné,  „proč“, ale najdeme v nich i neskutečnou dávku lidskosti. Je právě onen lidský přístup k vědě, k moderování, ke způsobu vedení rozhovorů tím, co k obrazovce přiláká i diváky, které by jinak věda míjela? Spatřujete právě v tomto důležitost na cestě k popularizaci vědy? Protože vy jste, a zcela po právu, velmi často označován za významného popularizátora vědy…

Věda je tu od lidí pro lidi. Já jsem člověk a jsem tady pro lidi. Já vysílám pro lidi. A tak to, podle mého, má vypadat. Když vysílám, vždy musím mít na paměti diváka. Klíčové je to, co vidí divák. Je podstatné, jestli si divák odnese to důležité, jestli ho pořad bude zajímat, jestli bude všemu rozumět, jestli si něco zapamatuje… Mám seminář na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a na každém slidu pro studenty je napsané: klíčové je, co vidí divák. Aby nad tím studenti neustále přemýšleli, protože když chystají obsah, je to to nejdůležitější. S jednou výjimkou, a tou je kvalita obsahu. To je ještě důležitější. (na chvilku se zamyslí)

Hodně dbám na zpětnou vazbu. Když začínal Hyde Park Civilizace, dramaturgyně Gábi Cihlářová mi pravidelně psala šest až osm stránek, na nichž bodově rozebírala, co jsem udělal špatně a dobře. Takže tam bylo třeba napsáno: 1:38 - zeptal ses proč místo jak, 2:45 - měl jsi počkat na obrázky, 3:05 - otočil ses zády ke kameře, tohle nedělej! Když toto někdo vidí, tak řekne, že je to strašná šikana. Ale já jsem v životě nezažil nic lepšího! Tohle byla úžasná zpětná vazba, která vám velmi pomáhá, protože je konstruktivní. A zároveň člověka dostává do situace, kdy se tyto věci musí naučit. Já jsem se třeba musel naučit mlčet. Když si pustíte první díl Hyde Parku Civilizace a změříte si dobu, která uplyne od konce odpovědi Dany Drábové do začátku mojí otázky, zjistíte, že tam není jediný okamžik, kdy byste naměřili víc než sekundu a půl. A teď si představte, že bych takhle udělal rozhovor s přeživší holocaustu. To by bylo něco příšerného. Takže jsem se musel naučit mlčet. Stejně tak jsem se musel naučit upravit svoji neverbální komunikaci, protože mluvím hodně rukama. (oba se smějeme, protože ruce Daniela Stacha od začátku rozhovoru ještě nepoznaly, co je klid) Také se dost pohybuji, často chodím, musel jsem se naučit pracovat i se svým hlasem, výrazně artikuluji. Vždycky u sebe budu tyto věci hledat. Protože já nikdy neudělám rozhovor, s nímž bych byl úplně spokojený. Nikdy neudělám něco, co by bylo dokonalé, protože dokonalost podle mě neexistuje. Samozřejmě s jedinou výjimkou – pokud přijde moje manželka v nových šatech, pak je to dokonalé. Ale nikoliv díky šatům, ale díky manželce. (usmívá se) Jinak dokonalost neexistuje. Pak je samozřejmě hranice, kterou s kolegy hodně řešíme, že by člověk měl zůstat takový, jaký je, i když by to z nějakého úhlu mohlo vypadat jako chyba. Protože by ztratil svoji osobnost. Ztratil by to, jaký je. A já moderuju takový, jaký jsem. Samozřejmě jinak se to projeví, když hovoříte s částicovým fyzikem, jinak, když vedete rozhovor s přeživším holocaustu.

Jak vypadá vaše příprava na rozhovory? Co všechno se odehrává před tím, než vás vidíme ve studiu zpovídat hosta? Velmi často navíc vedete rozhovory v angličtině, což, přiznávám, bezmezně obdivuji…

Nejprve seženeme hosta, což dělá vedoucí dramaturgyně redakce vědy Gábi Cihlářová, bez níž by Hyde Park Civilizace nikdy ani nevznikl. Někdy to trvá i několik let, než se nám ho podaří sehnat do vysílání. Pak se pustíme do přípravy, kde hlavní porci práce odvádí Pája Sedlářová, což je mimochodem dramaturgyně a editorka všech dílů Země v nouzi. Pája nachystá dokument, který má typicky osmdesát až devadesát stránek, na nichž jsou bodově vypsány základní informace k hostovi, stejně tak jako klíčové citace. Velmi rád totiž používám citace, protože se domnívám, že díky nim můžeme danou problematiku posouvat dál. Najdeme tedy, co host řekl, já to pak ve vysílání odcituji včetně toho, že uvedu, v jakém médiu to zaznělo a kdy. A ptám se dál. A typicky se ptám „proč“.

Přiznávám, čekala jsem to!

(smích) Tento dokument vznikne z několika stovek stran materiálů. Pája mi jej pošle, já si na základě toho potom vyhledávám další informace. Vždy sleduju rozhovory, protože chci vědět, jak ten člověk mluví, jak reaguje na uzavřené či otevřené otázky, jestli je pro něj nějaká hranice, o čem už třeba vůbec nechce mluvit, jaké používá termíny. V angličtině, kterou jste zmínila, se musím vždy naučit specifické termíny, protože ve škole mě neučili, jak se řeknou čtyři typy gravitace nebo čtyři druhy vzniku gravitačních vln. Zároveň se musím naučit výslovnost, kterou host používá. Řada z nich nejsou rodilí mluvčí, tudíž vznikají i různé vtipné situace. Dělal jsem například rozhovor s šéfem ITERU, budoucího největšího vědeckého centra na planetě Zemi. Je Francouz a během rozhovoru říkal: ví mast ít plazma. Kolegové v režii nechápali, proč pořád chce, abychom jedli plazma. Jenže já z francouzštiny maturoval, takže vím, že Francouzi nevyslovují h. Slovo, které říkal, bylo heat, tedy zahřívat. V tomto případě to bylo snadné, ale člověk musí být vždy připraven. Dělal jsem rozhovor s egyptologem Zahi Hawassem, jenž má zvláštní výslovnost slova hrobka. Když jsem poslouchal jeho přednášku, přemýšlel jsem, co to pořád objevují. A on zatím říkal hrobka. (smích)

Z toho všeho potom vytvořím dokument, kterému nadneseně říkáme scénář, ale vůbec se nejedná o scénář, jaký známe z divadla nebo z filmu. Je to v podstatě struktura toho, odkud kam rozhovor povede. Nemám předem vypsané prakticky žádné otázky, mám jen nastíněná témata, pak mám napsaná data, citace. V průběhu rozhovoru jdu po této struktuře. Takovýto dokument má typicky asi dvanáct stránek. Ale když jdu do studia, mám v hlavě celý materiál od Páji Sedlářové a další věci, které jsem si nastudoval, takže je můžu v debatě rychle použít. Nesmírně důležitá je právě ta struktura, kterou někdy tvořím i hodiny. U Zdeňka Svěráka nebo třeba u Adama Ondry to konkrétně trvalo asi tři hodiny. Vždy hledám cestu, jak vše provázat, co tam dát, aby to na sebe hezky navazovalo… Televize má výhodu a zároveň nevýhodu v tom, že jedete živě a už nemáte možnost se vrátit, doptat, něco přehodit. Máte jeden jediný pokus. Buď hosta odhadnete a je to dobré, nebo ho neodhadnete a je to špatné.

FOTO: Adam Mráček

S čím vstupujete do studia? Jste někdy nervózní?

Byl jsem nervózní jen dvakrát. V prvním díle s Danou Drábovou. To je úžasná žena! Tehdy jsme ji vítali vtipem: přišlo neutrino do baru, a nepřišlo. Mně to přijde strašně vtipné, ale uznávám, že drtivé většině populace ne. (smích) Na fyzikálním setkání tím rozbijete davy! (smích) A pak jsem byl nervózní v díle o češtině, protože já jsem gramatický ignorant. Já jsem třeba napsal v Izraely a nepřišlo mi to divné!

Zase nejste ignorant v mnoha jiných věcech, tak vám budiž odpuštěno…

(smích) Můj argument byl, že tam nevládly holubice, ale vládli tam jestřábi, proto je to tvrdý Izrael. No, neprošlo mi to.

Vidíte, ale zase si to umíte pěkně odůvodnit. To já češtinu miluju!

Hmm, já měl z češtiny dvojku už ve třetí třídě. Na druhou stranu – pod tím, kde jsem dnes, je do jisté míry určitě podepsaná moje třídní učitelka. Ještě v sedmé třídě jsem nedokázal napsat sloh. Nebyl jsem schopný napsat souvislý text. A pak jsem začal číst. A když moje mutinka (tak říká mamince, pozn. red.) zjistila, co čtu, tak se zděsila. Protože já jsem četl strašně krvavou fantasy. Ale jako ukrutně. Tam lítají střeva, hlavy, v šestém díle série Zabíječ hlavní hrdina vytrhne oko z hlavy obra, houpe se na zrakovém nervu a kosí nepřátele svou sekyrou… Takže intelektuální literatura. (smích) Tehdy se ptala třídní učitelky, jestli mi to nemá zakázat. A moje paní učitelka jí řekla, že mám číst dál a že je jedno, co čtu. I díky tomu jsem opravdu začal hodně číst. V deváté třídě byla soutěž ve slohu na protidrogové téma a já jsem napsal sloh s názvem Temná zákoutí malými očky. Byl to příběh potkana Heřmana, který procházel drogová doupata a popisoval, co vidí. Příběh končil tím, že potkan lezl po drogově závislém, špatně šlápnul, podklouzla mu tlapička, spadnul a zabila ho injekční stříkačka, jež vypadla z drogově závislého. Když tohle napíše někdo v deváté třídě, myslím, že většina učitelek se totálně zděsí a bude volat sociálku. (smích) Moje paní učitelka mi tehdy řekla, abych trochu dopracoval závěr, a sloh poslala do soutěže. V té soutěži jsem vyhrál, což ale není podstatné. Podstatné je, že říkala, že je to jiné, že je to kreativní a podpořila mě v tom. Myslím, že to je velmi důležité, protože právě tohle má svůj význam, svůj dopad. A platí to všeobecně, nejen ve škole. Rodiče mě vychovali tak, že když něco chci, mám si za tím jít, ale je to moje zodpovědnost a důsledky si ponesu já.

Čeština je vám tedy vzdálenější, ale k jakým oblastem vědy máte naopak nejblíže? Kde se cítíte „doma“?

Upřímně, v tuto chvíli se asi nejjistěji cítím ve virologii, samozřejmě kvůli pandemii covidu. Za poslední roky jsem toho k tématu koronaviru musel načíst opravdu hodně. Také mě moc baví vesmírný výzkum, protože v této oblasti neuvěřitelně posouváme hranice lidských možností a znalostí. Myslím, že mám dobrý a relevantní základ, na němž je ale neustále potřeba stavět. Obecně je nezbytné ke všem oblastem vědy, ke všem tématům, ke všem rozhovorům přistupovat s pokorou a vždy se důsledně připravit. Ale vlastně nemám odpor k žádnému oboru. Sice jsem měl na gymnáziu z biologie trojku, ale to bylo z důvodu, že se mi nelíbil způsob výuky, tak jsem část z toho bojkotoval a odmítal. Nepodařilo se mi to změnit, tak mi přišlo jako jediné čestné to neakceptovat. Takže jsem měl pětku z testu a jedničku ze zkoušení…

Zmínil jste vesmírný výzkum. Přiznávám, že mám v živé paměti váš komentář přistání na Marsu. To bylo fantastické!

(smích) Moc děkuju! Nás to strašně bavilo. Byla to velká paráda, moc jsme si to celé užili. A až zpětně jsem se dozvěděl, že jeden z hostů, doktor Brož, neviděl samotné přistání, protože neměl k dispozici správnou obrazovku. Řekl to v podcastu Akademie věd. Když jsem ho pak potkal a ptal se ho, proč se neozval, řekl, že nechtěl rušit! Takže on si to užil až večer, když komentoval přistání podruhé…

Váš komentář byl velmi poutavý a zapálený. Když se ale vrátíme k hostům v Hyde Parku Civilizace, Velmi často proti sobě máte opravdu výjimečné osobnosti. Jak obtížné je udržet si odstup? Zvládnout emoce? Protože si dovedu představit, že když se bavíte s nositelem Nobelovy ceny, je to silné, ale o poznání jiné, než když hovoříte s přeživší holocaustu…

(na chvíli se zamyslí) Víte, ve srovnání s divákem mám tu výhodu, že příběh znám z velké časti dopředu. Typicky je to příběh, který daný člověk sepsal, jsou s ním rozhovory, takže vím, co mám čekat. A když dělám přípravu, dost často to obrečím. To jo. Já nedokážu pochopit, co mohli dělat lidi lidem. Já to nedokážu vysvětlit, nedokážu to vstřebat. Ale když jsem pak ve studiu, alespoň částečně tuším, co mám očekávat. V tom je to pro mě jednodušší zvládnout. Ale v rozhovoru s Helgou Hoškovou-Weissovou, která přežila holocaust, byly situace, kdy jsem se dostal na hranu emocí a potom jsem psal i na facebooku, že si nejsem jistý, jestli jsem dokázal tu hranu ještě udržet, nebo ne. A já to vážně nevím. Doteď jsem nenašel vnitřní sílu, abych si ten díl pustil, znovu to prožil a kriticky sám sebe zhodnotil. Od té doby, co se nám narodil syn, jsou pro mě takové příběhy o poznání těžší. Takovéto situace zvládám obtížněji.

Naprosto vám rozumím a určitě to tak cítí každý rodič… A ostatní díly vždy sledujete, abyste se na sebe podíval kritickým okem? Abyste měl zpětnou vazbu?

Když jsem začínal, sledoval jsem vše, včetně všech živých vstupů. Teď už těch povinností mám tolik, že nestíhám všechny pořady sledovat, ale vždy se je snažím alespoň slyšet. Když běžím, pustím si do sluchátek díl Hyde Parku Civilizace. A když něčemu přesně neporozumím, někde se ztratím, tak vím, že jsem to udělal špatně. Naši diváci si v sobotu ve 20:05 nesednou před televizi, nevezmou si poznámkový blok, aby si vše pečlivě zapisovali. To tak není. Jste doma, s rodinou, jdete si pro něco k pití, pro něco k jídlu, do toho tam přiběhne pes nebo v lepším případě kočka, která se chce pomazlit. Nemůžete pečlivě sledovat všechno. Proto si tu zpětnou vazbu dávám, když běžím a jenom rozhovor slyším, protože i já musím všechno na první dobrou pochopit. Pokud to tak není, tak vím, že jsem to udělal špatně. Spoustu dílů Hyde Parku Civilizace jsem viděl i bez zvuku a to je děsivé. (smích) Když hodnotíme živý vstup redaktorů, tak řešíme obsah, strukturu, formu, řešíme, jak využili prostředí, ale také se na jejich vstup díváme bez zvuku, protože neverbální komunikace je velmi důležitá. Do značné míry ovlivňuje, jak vnímáme to, co slyšíme. Takže když se díváte na něco hodinu beze zvuku, zvlášť když se vám úplně nelíbí se na sebe dívat, je to creepy. Britský svět má toto úžasné slovíčko, které, dle mého, přesně celou situaci vystihuje, ale nenašel jsem vhodný český ekvivalent. Jakože je to děsivé, štve vás to, nedělá se vám z toho dobře...

Co je na roli moderátora, podle vás, nejdůležitější?

Nejdůležitější pro to, aby byl efekt moderátorovy práce takový, jaký má být, je celý tým kolem moderátora. Moderátor je ten, který je vidět, ale on vlastně jen prodává společnou práci. Moderátor má obrovské možnosti. Jediné, co může režie udělat, je, že vás odstřihne, ale jinak je vše na vás, vy to musíte zvládnout. A zároveň máte zodpovědnost. Nejen za to, jestli se v daný moment správně rozhodnete, ale také za to, co odvedl celý tým. Když se něco nepovede, mně píší diváci. I když chybu udělá zvukař, diváci budou psát mně. Ale zároveň jsem to já, koho budou diváci chválit, když se vše povede, i když jsem ve skutečnosti obrovskou část té práce neodvedl já, ale moji kolegové. A nejen ti, co pracovali na rešerši, ale i ti, kteří vytvořili dobrý záběr, dobré prostředí… Nejdůležitější a zároveň nejtěžší je podle mě mít kolem sebe dobré lidi.

Týmovost je něco, co zmiňujete velmi často, ať už se jedná o ocenění, která jste získal, nebo právě o jednotlivé pořady, za nimiž stojí spousta lidí. Toho si velmi vážím a nebývá to úplně samozřejmé…

To, že je zmiňuju, je vlastně jen popis skutečnosti. Taková je pravda a to, že to říkám, znamená, že říkám jenom pravdu.

FOTO: Adam Mráček

Stejně tak, jako je pro Hyde Park Civilizace důležitý celý tým, jsou pro něj důležití i hosté, mezi nimiž jsou mnozí nositelé Nobelovy ceny a opravdu velké osobnosti se silnými příběhy. Je nějaký host, na kterého vzpomínáte obzvlášť rád? Nebo existuje nějaká situace ze studia, jež ve vás rezonuje?

Těch hostů, na které velmi rád vzpomínám, je opravdu moc. Většinou jsou za nimi silné lidské příběhy. Třeba Tatiana Rusesabagina (Rwanďanka, která se svým manželem Paulem Rusesabaginou přežila v Hôtel des Mille Collines během rwandské genocidy v roce 1994 a zachránila přes tisíc lidí před zavražděním, pozn. red.) vyprávěla, jak se s rodinou schovávali před násilníky, kteří je chtěli umučit k smrti. A když řekla, že to pro ni byla smrt, že čekala na smrt, tak mně běhal mráz po zádech. A nemyslím to jako metaforu, skutečně mi po páteři projel mráz… Nebo vzpomínám na Natalii Gorbaněvskou (ruská disidentka, pozn. red.), to je pro mě hrdinka. Na Rudém náměstí v Moskvě se postavila proti okupaci Československa. Na kus prostěradla napsala: za vaši a naši svobodu. Věděla, že za to bude pykat, že za to bude fyzicky i psychicky bita. Mimochodem, měla tam s sebou malinkého syna a ten je dodnes pyšný, že tam byl. Když mi pak ve vysílání vyprávěla, co v té „psychušce“ zažívala… To jsou okamžiky, na které nikdy nezapomenu. (zvážní, ale pak se mu na tváři objeví zase úsměv) Ale zrovna u ní asi nezapomenu ani na moment, kdy přišla do studia, sedla si ke stolu, rázně se o něj opřela rukama, kývala nohama, na nichž měla fialové ponožky… V ten okamžik jsem věděl, že když se rozhodne, tak nás tam všechny do deseti sekund srovná do latě. Ta měla tak obrovskou vnitřní sílu! (smích) Přestože nemluvím rusky, tak jsem to vnímal.

A potom je i spousta veselých situací. S Iainem Stewartem (skotský geolog, pozn. red.) jsme odešli ze studia a stavěli jsme sopky. Abychom ukázali, jaké vrstvy má planeta Země, rozřezali jsme ananas. S dvěma nositeli Nobelovy ceny jsem vzal bagel, abychom prezentovali, jak fungují mikroskopy. S jedním nositelem Nobelovy ceny jsem si ve vysílání pinkal balonkem, který jsme předtím dali do malého kýblu s tekutým dusíkem. Tím pádem se nám do malého kyblíku, jenž byl vysoký asi patnáct centimetrů, vešlo tolik balonků, kolik bychom si jen přáli. A já si pinkal balonem s nositelem Nobelovy ceny! (smích)

To je práce snů! Což mě přivádí na otázku – čím je pro vás vlastně vaše práce?

Je to možnost dělat něco, v čem vidím smysl. Je to jeden ze tří pilířů, které v životě mám. Ve své práci vidím smysl, proto ji dělám. Když se otočím, řeknu si, že to, co jsem dělal, mělo smysl, mělo to důvod, někomu to něco přineslo, někomu to pomohlo. Ať už konkrétně, když jsme třeba během pandemie dokázali něco vysvětlit tak, že lidé věděli, co mají dělat, jak se chovat, jak situaci psychicky zvládnout, jak zvládnout, že musí být zavření doma během karantény, během izolace. Ale i tak, že jim to otevřelo pohled na svět. Že se víckrát zeptali „proč“. A to je super, to je geniální.

Mluvil jste o třech pilířích, práce je jedním z nich. Jaké jsou ty další dva?

Tím druhým je sport, na který jsou navázáni moji kamarádi od vody, od běžeckých závodů, od biků. To jsou kamarádi, které mám nesmírně rád. A třetím pilířem, tím absolutně nejdůležitějším, je rodina.

Zmínil jste sport. Vím, že jste byl juniorským reprezentantem ve vodním slalomu. Jak na to období vzpomínáte?

Já na něj nechci jen vzpomínat, já v tom prostředí stále žiju! (smích) Pořád jezdím a letos jsem dokonce absolvoval zdravotní prohlídku, abych mohl závodit. (smích) Jediný problém je, že se závodí o víkendech a já o víkendech pracuju. Ale dal jsem si předsevzetí, že bych se alespoň nějakých závodů chtěl zúčastnit.

Sport obecně miluju. Rád chodím běhat, abych si vyčistil hlavu, rád jezdím na kole. Ale když jdete běhat, furt vám hlava pracuje. Během toho běhu si totiž vyhodnocuju den. Říkám si, co jsem měl udělat jinak, že jsem měl zareagovat jinak a podobně. Když jste na vodě, je tam tolik věcí, které musíte řešit, a tak nemáte šanci přemýšlet nad ničím jiným. To je první věc, pro kterou mám vodu rád. (rozzáří se mu oči) Že vás vtáhne a v tu chvíli se oprostíte od ostatního světa. Když vysmahnete vyjížděčku, to je tak strašně dobrej pocit! Mně se to tedy teď stává málo, protože netrénuju, tak neumím brány projet tak rychle. (smích) Ale když vám to tam někdy sklouzne po válci, když to tam hodíte na kontr do protivody a vytočíte se ven… (usmívá se) Ale druhý důvod, proč jsem tak rád u vody, jsou ti lidi kolem ní. Mám tam blízké kamarády, s nimiž se znám už přes dvacet let. Jsou to lidi ze všech sociálních bublin. Jak se říká, že člověk žije v sociálních bublinách, tak vždy tvrdím: běžte k vodě. Tam je vedle sebe univerzitní profesor a člověk, co s bídou dodělal základku. A fungují spolu úplně normálně. Takže jestli chcete propíchat bubliny, běžte k vodě. A ti lidi jsou strašně fajn, jsou milí, otevření, upřímní. A rozhodně si nemyslím, že jsou hloupí. Mimochodem, to je také taková vize, že chytrý člověk má vysokou školu a hloupý základku. Takový nesmysl! O tom to přece není. Stejně tak mi přijde nesmyslné si poměřovat IQ. (smích) Doufám, že když jdu na vodu, potkám tam nejenom Míru, ale také Vítka Přindiše, Jířu Prskavce. S Vítkem se známe odmala, je o rok mladší, jezdili jsme spolu ve stejné kategorii a od začátku jsem s ním prohrával. (smích) To jsou moc chytří kluci a jsou opravdu fajn. A je paráda, že generace, s níž jsem vyrostl, u vody zůstává, a zároveň tam přichází i jejich děti. Takže se potkávají naše děti, partnerky, partneři… To je to, co mě drží u vody. Není to o tom, že chci vybojovat vítězství. Byť když jsem jel poslední závod, vyhrál jsem! (smích)

No povídejte!

Přiznám se, že to bylo v letech, kdy jsem trénoval. Byl to malý závod, vyhrál jsem ve slalomu jenom svoji kategorii, což byli dospělí, jinak mě porazili i junioři a veteráni. (smích) Ale co byla tehdy psina, jel se tam i takzvaný boatercross, kdy proti sobě závodí čtyři plastové kajaky, skáče se z rampy a celé je to takové kontaktní. Přišel jsem na závod a kluci zrovna stavěli rampu, tak jsem jim nabídl, že jim helpnu. Slovo dalo slovo a dohodli jsme se, že i když jsem na plastovém kajaku seděl naposledy asi v patnácti letech, pojedu kromě slalomu i s nimi. Řekli mi: pádlovat umíš, eskymáka umíš, půjčíme ti oblečení i šprajdu – to, co se dává, aby do lodě netekla voda. Tak jsem jel nominaci, pak vyřazovák, v semifinále už jsem byl jediný slalomář, jinak samí plasťáci. (smích) Dělali si srandu, že mě už konečně mají sejmout, jenže mně se podařilo  vyhrát i ve finále. Trať byla totiž technicky těžká, takže ideální pro slalomáře… Byla to fakt psina… Jak já mám ty lidi kolem vody rád!

To je vidět. Hovoříte o tom všem s nakažlivým nadšením… Povězte, co vám ještě dělá radost?

Nejvíc pochopitelně rodina. Malý syn. A pak jsou to takové drobnůstky. Já jsem totiž defaultní optimista. Ráno vstanu a mám dobrou náladu. Tak venku prší no, co s tím udělám? Nic, takže si vezmu nepromokavou bundu a půjdu na metro. Proč bych si tímhle měl kazit den?! Každý jsme nastavený jinak. Já jsem defaultní optimista. (smích)

Vám je čerstvých čtyřiatřicet. Na kontě máte řadu významných ocenění, práci, která vás nesmírně baví a která má smysl nejen pro vás, ale i pro diváky, kteří vámi moderované pořady sledují. Hovořil jste s tolika nositeli Nobelovy ceny, s vědci, s lidmi, kteří ve svých oborech platí za naprosté špičky. Co chtít víc! Máte vůbec nějaký profesní sen? Něco, k čemu byste rád směřoval?

Já funguju jinak. Když se mě na pohovoru někdo zeptá, kde se vidím za pět let, odpovím, že tam, kde budu zdravý a šťastný. A jestli budu dělat to, co dělám teď, nebo něco jiného, třeba že budu trhat jablka na Novém Zélandu, oukej, jsem s tím v pohodě. Nikdy jsem neměl nastavené myšlení tak, že bych chtěl moderovat toto nebo zpovídat tohoto. Vždycky jsem chtěl dělat věci, které mi budou dávat smysl a budou mě bavit. A tak to šlo postupně, až jsem se dostal k tomu, co dělám teď. Nevím, co budu dělat za pět let. Ale vím, že chci dělat věci, které mi budou dávat smysl, které mi budou přinášet radost a u nichž si řeknu: to nebyl vyplýtvaný čas. Vždyť ho na tom světě nemáme až tolik… Takže pokud se něco takového objeví, pak do toho půjdu, ať to bude cokoliv. V mezích zákona tedy! (smích)

reklama