[OL]4you na

Bridgertonovi: Seriál, který mění módu i pohled na citlivá společenská témata

Seriál Bridgertonovi, jehož tvůrcem je Chris Van Dusen, a který je inspirován romány Julie Quinn, měl svou premiéru na Netflixu 25. prosince 2020 a okamžitě se stal globálním fenoménem. K dnešnímu dni je zahajovací sezóna podle dostupných čísel Netflixu čtvrtou největší podle počtu zhlédnutých hodin, s 929,3 milionu hodin, což předstihlo i seriály jako Zaklínač, Stranger Things nebo The Queen's Gambit.

Bridgertonovi: Seriál, který mění módu i pohled na citlivá společenská témata
LIAM DANIEL/ NETFLIX

Třetí řada Bridgertonových, se zaměřuje na vzkvétající romanci mezi Penelope Featheringtonovou (Nicola Coughlan) a Colinem Bridgertonem (Luke Newton). A podobně jako například aktuálně uváděná Koruna nebo v minulosti Zaklínač, byla premiérována nadvakrát. První polovina třetí sezóny byla uvedena 16. května 2024, druhá o necelý měsíc později, konkrétně 13. června 2024.

Aternativní historický vesmír reflektuje současné problémy

Bridgerton lze s trochou nadsázky popsat jako alternativní historický vesmír, který vyvolal mezi mnoha diváky a kritiky rozmanité emocionální reakce. Hlavním důvodem je historický kontext, seriál se odehrává na přelomu 18. a 19. století v Anglii, kde ve vyšší společnosti tradičně dominují bílé postavy. Tvůrce Chris Van Dusen však na kritiku reaguje následovně: „je to důsledek záměrně inkluzivního světa seriálu – světa, kde se každý divák, bez ohledu na to, kdo je, může vidět na obrazovce. Je to svět, který není barvoslepý, jak někteří naznačují, ale svět, který si uvědomuje barvy.“

Tvůrci jednoduše vzali dnešní svět a zasadili ho do historického děje 18. a 19. století. Ačkoliv je téma lehce kontroverzní, nemůžeme popřít, že je vlivné a v mnoha případech říká mnohem více o současnosti než minulosti. Téma rasismu a rovnosti, které stále nejvíce rezonuje ve světě, vedlo tvůrce k důrazu na to, že v seriálu jsou zastoupeni nejen běloši, ale také Asiaté a černoši. Seriál navíc působí jako mezigenerační, což pozitivně ovlivňuje konverzaci o rasových, etnických a dalších aktuálních tématech.

Producentka a scenáristka Shonda Rhimes, známá svými úspěchy, díky kterým byla třikrát nominovaná na cenu Emmy, obohatila seriál výrazným emancipačním prvkem. Feministická témata jako ženská masturbace, orgasmus, obecně sex a homosexualita hrají významnou roli v celém seriálu.

Také téma tělesného obrazu žen je v seriálu zpracováno komplexně a citlivě. Postavy se potýkají s očekáváními společnosti, což je oblast, která je často zobrazována s důrazem na realitu a emocionální dopady. Seriál ukazuje různorodost tělesných typů a vyzdvihuje důležitost sebeúcty a přijetí v rámci každodenního života.

Seriál, který diktuje módu

Seriál má široký přesah i do dalších oblastí, včetně módy, hudby a online trendů. Hudba je navržena s ohledem na moderní publikum, obsahuje coververze současných popových hitů od interpretů jako Billie Eilish nebo Ariana Grande.

Bridgertonovi májí výrazný vliv na módní průmysl. Podle platformy Lyst, která analyzuje trendy v módě na internetu, dramaticky vzrostla poptávka po korzetech o 123 %, po perlových a péřových čelenkách o 49 % a po empírových šatech dokonce o 93 %. Oceňovanou tvůrkyní kostýmů seriálu Bridgerton je Ellen Mirojnick. Její práce zahrnuje filmy jako Wall Street nebo Zloba s Angelinou Jolie.

V seriálu můžete vidět několik dominujících módních trendů roku 2024. Mísí se zde dvě protikladné barevné palety rodiny Featheringtonových a Bridgertonových: živé citrusové barvy a jemné odstíny Tiffany modré, růžové, mátově zelené a levandulové.

Zdroj: LIAM DANIEL/ NETFLIX

Ve většině případů jsou postavy v seriálu oblečeny do šatů typických pro období Regency, které charakterizuje čtvercový nebo "squovalový" výstřih s nabíranými rukávy a empírovým pasem, od kterého se sukně táhne až po zem. Pokud hledáte něco jemnějšího, rok 2024 také definují maxi sukně.

Největším trendem je ovšem síťovina, konkrétně síťované balerínky a punčochy, které v sobě spojují ženskou hravost a eleganci. Tento trend potvrdily i jarní high fashion přehlídky, kde se síťované baleríny objevily například v kolekcích od Bottega Veneta a Louis Vuitton.

Obchodní boom

Mimo sféru módy přinesla popularita seriálu Bridgerton také příležitost pro další obchodníky, kteří využili rostoucí zájem a začali nabízet širokou škálu produktů. Od papírenských potřeb, bižuterie, čajových setů až po bytové dekorace a tapety. Příkladem je Primark, který často přichází na trh s kolekcemi inspirovanými populárními televizními pořady a filmy.

Viditelné jsou i tematické akce, jako pikniky nebo plesy. Například v Praze byla uspořádána zahradní slavnost ve stylu Bridgertonovi webem Netflixer.cz. Ve Varšavě se dokonce konala akce slavící úspěch třetí sezóny seriálu, kde měli fanoušci jedinečnou příležitost setkat se s některými ze svých oblíbených postav, včetně Claudiy Jessie, která hraje roli Eloise Bridgertonové, a Adjoa Andoh, známé svou rolí Lady Danbury.

 

Sociální sítě a Bridgertonovic efekt

Sociální média, jako je Instagram a TikTok, sehrála klíčovou roli při posílení Bridgertonovic efektu. Vznikla vlna obsahu inspirovaného seriálem, který zahrnuje návody na líčení, DIY návrhy kostýmů, taneční videa a tematické večírky. Influenceři a fanoušci aktivně přispívají k šíření kulturního vlivu seriálu, který odráží i vlivy sociální.

 

reklama