[OL]4you na

Alžběta Flaschková: Nemocnice a ordinace by měly být místem porozumění

Každý máme s lékaři osobní zkušenost. Jejich přístup je při léčbě jedním z klíčových faktorů. Ne vždy však vnímáme komunikaci s nimi jako dostatečnou či vhodnou. Že je obecně problematika mezilidské komunikace vnímána jako ne příliš diskutované odvětví, je zkrátka fakt. A právě v lékařském prostředí je přitom nesmírně důležitá. I proto přišla Alžběta Flaschková s nápadem, jak toto téma nejen více popsat, ale především jak hledat řešení, aby se nemocnice a ordinace staly místem porozumění. Tak vznikl projekt TOLG online, za který před nedávnem obdržela cenu v soutěži Podnikavá hlava.

Alžběta Flaschková: Nemocnice a ordinace by měly být místem porozumění

Alžběta Flaschková je markeťák a kreativec každou buňkou svého těla. Jakýkoliv problém bere jako výzvu a přináší jí radost, když ve své práci vidí smysl a užitek pro ostatní. Nápad na projekt, jenž by pomáhal zlepšovat komunikaci mezi lékaři a pacienty, ale také mezi lékaři a zdravotníky v týmu, měla v hlavě už docela dlouho. A když v něco věří, jde si za tím. Rozhodla se tedy opustit práci a zrealizovat portál TOLG online. Pro tuto myšlenku nadchla nejen další kolegy, ale i zdravotníky a odborníky, kteří aktuálně vytváří obsah webinářů a podcastů, které už brzy spatří světlo světa. A její projekt a vize okouzlily porotu soutěže Podnikavá hlava, jež je každoročně pořádána Vědeckotechnickým parkem Univerzity Palackého. Společně se svým týmem si odnesla první cenu.

Alžběto, jak byste popsala váš projekt?
Jedná se o online portál pro vzdělávání zdravotníků. Je zaměřen na komunikaci, čímž se odlišuje od momentálně dostupných portálů, protože ty se komunikaci věnují buď okrajově, nebo vůbec. A právě komunikaci ve zdravotnictví považuji za velmi důležité a zároveň málo reflektované téma.

Jak se zrodila myšlenka vytvořit vlastní portál, jenž by takovým způsobem pomáhal lidem?
Pracovala jsem ve standardní vzdělávací agentuře. Chyběla mi moderní témata a jejich moderní zpracování. Jsem kreativní, vždy toužím dělat věci trochu jinak. Pracovala jsem i s handicapovanými sportovci, asi tři roky jsem se pohybovala v prostředí parahokejistů… Navíc vím, že existují témata, která hýbou zdravotnictvím, ale nikdo je úplně nezohledňuje. Problém komunikace ve zdravotnictví je už roky pojmenovaný, pořád se o něm mluví, ale vlastně jej nikdo neřeší. A to chceme s kolegy změnit. Věřím, že náš projekt je životaschopný. A že je potřebný…

Vnímám to tak, že chápete problematiku komunikace ve zdravotnictví jako nesmírně důležitou a vlastně opomíjenou. Je to tak?
Mám spolužáky, mladé lékaře, s nimiž jsme toto téma velmi často neformálně řešili. Všichni to vnímají jako neuchopené. Tím, že jsem byla součástí vzdělávací firmy, vím, kde jsou nedostatky, navíc při práci s parahokejisty jsem běžně stála tváří v tvář tomu, jak je přístup lékařů při léčbě stěžejní. Víte, existují semináře pro lékaře zaměřené na komunikaci, ale ty jsou koncipovány jako teoretické. Už dvacet let se učí to samé. Nechci se nikoho dotknout, ale je to tak. Vím od kamarádů, že třeba v zahraničí se toto téma řeší úplně jinak, celý systém je jiný. Máme štěstí, že našemu projektu je nakloněno dost lidí z lékařského prostředí. Vnímají tuto problematiku jako podstatnou, ale dost opomíjenou, jak jste sama zmínila. Takže jakousi potřebu s tím něco udělat a poptávku cítím i od odborné veřejnosti, což je klíčové. Každý si může sám zapřemýšlet, jaké má zážitky z ordinací. Jsem přesvědčená, že všichni najdeme minimálně jednu situaci, jeden špatný zážitek, který vzešel z toho, že lékař nebo sestra špatně či nedostatečně komunikovali…

V čem tedy konkrétně váš portál spočívá?
Jsme online portál nabízející e-learningové lekce na různá témata zaobírající se komunikací. Klademe velký důraz na praxi. Veškerá videa, která vznikají, jsou z velké části zaměřena na praktickou problematiku komunikace. Komunikaci chápeme jako nedostatečnou v rovině lékař – pacient, ale rovněž mezi zdravotníky v týmu. A vnímají to tak zcela jistě všichni dotčení… A tomu bude odpovídat naše nabídka.

Kdo se tedy na portálu může registrovat?
Projekt je určen vyloženě pro zdravotníky. Po registraci se jim zobrazí diferencovaný obsah podle toho, zda se jedná o lékaře, či o sestru. Obsah bude vypadat podobně jako na kanálu YouTube – budou tam jednotlivá videa ke zhlédnutí, některá témata budou rozdělena do několika dílů. Portál v této podobě plánujeme spustit zhruba v září. Momentálně probíhá nábor lektorů, tvoříme videa, podcasty, obsah… V budoucnu bychom rádi natočili i pár videí pro pacienty, protože ti jsou samozřejmě také součástí dané problematiky. Takže v rámci vyvolání diskuze bychom rádi oslovili i pacienty.

Primárně však cílíme na lékaře. Ti mají navíc další vzdělávání povinné. Pokud se nám podaří naše přednášky akreditovat, mohou za ně získávat kredity, tudíž mohou mít dvojnásobnou motivaci se do tohoto projektu zapojit.

Možná předbíhám, ale máte v plánu obracet se třeba na primáře oddělení nebo rovnou na celé nemocnice, které by svým zaměstnancům financovaly takovýto druh vzdělávání?
Chtěli bychom. To bereme jako druhý krok. Nejprve je třeba oslovovat lékaře a další zdravotníky. Pokud budou spokojení, zprávy o nás se rychle rozšíří. Víme, že to v tomto prostředí funguje. Až se etablujeme, máme v plánu cílit na management. Tam jsou ti důležití lidé, díky nimž můžeme celý systém změnit, obrátit se na zainteresované instituce… Ale to je pochopitelně běh na dlouhou trať.

FOTO: Pavel Jedlička

Hovořila jste o náboru lektorů. Kdo se může stát lektorem vašeho portálu?
Zatím vše funguje tak, že lektory sami oslovujeme. Já i kolegové máme v tomto prostředí řadu přátel. Nesmírně důležité je, aby byli do projektu zapojeni ti správní lidé. A to myslím nejen po odborné stránce, ale také musí umět o dané problematice srozumitelně hovořit, pojmenovat problémy, ale také nebýt nervózní z kamery. Lektory jsou psychiatři, psychologové a psychoterapeuti, odborníci na komunikaci, nebo třeba profesoři lékařské etiky. Přímo zdravotníci hovoří v našich podcastech a představují konkrétní situace z praxe, s nimiž mají sami zkušenosti. Podcasty chceme zaměřovat více lifestylově, neformálněji, zároveň by měly být jakýmsi prostorem pro vyvolávání tolik potřebné diskuze.

V jaké fázi se momentálně projekt TOLG online nachází?
V tuto chvíli máme kancelář, takže meta číslo jedna je splněna. (smích) Máme se kde potkávat a kde brainstormovat. Fází číslo dvě bude portál zprovoznit. Za velkou výhodu považuji, že máme spoustu ochotných a kreativních kamarádů, takže vizuální identita a webové stránky vznikly velmi rychle. Do uživatelského rozhraní jsme investovali poměrně dost peněz, protože jsme chtěli, aby portál vypadal dobře. Chtěli jsme nabídnout moderní platformu s moderním obsahem, a to celé modernímu uživateli. Momentálně se nacházíme pravděpodobně v té nejtěžší fázi, kdy poptáváme lektory, domlouváme podmínky, termíny natáčení. Vše zajišťujeme my. Plánujeme natáčet v různých částech republiky, takže nás čeká produkčně náročné období, ale moc se na to těšíme.

Nedávno jste s tímto projektem vyhrála Podnikavou hlavu. Jak vás vůbec napadlo se do soutěže přihlásit?
Šla jsem do kanceláře a viděla jsem někde plakát. Po chvilkových úvahách jsem nás do soutěže přihlásila. Nakonec jsme postoupili do finále. A teprve později jsem se dozvěděla, že k organizátorům doputovala jen část podkladů, které jsem společně s přihláškou posílala. Například desetistránková prezentace, na níž jsem si dávala opravdu záležet, na druhý konec drátu zkrátka nedorazila. (smích) Na finále jsem se pak poctivě připravovala, šla jsem tam uvolněná, řekla jsem vše, co jsem chtěla. Porotu náš projekt zaujal, dokázali jsme zodpovědět všechny dotazy, ukázali jsme vhled do celé situace, měli jsme zpracované hloubkové rešerše… No, a vyhráli jsme!

Jak výhru vnímáte?
Beru to jako obrovskou výhodu, protože věřím, že vše, co budujeme, se díky prvnímu místu v této soutěži zrychlí. Součástí výhry jsou mimo jiné desítky hodin odborných konzultací, které nás posunou dopředu. Zároveň naše vítězství vnímám jako potvrzení toho, že to, co jsme vymysleli a na čem jsme tak dlouho pracovali, je správné a má to smysl a budoucnost. To je pro mě důležité...

Pokud vás projekt TOLG online zajímá a chcete se o něm dozvědět více, sledujte webové stránky.

reklama