[OL]4you na

100 LET GUCCI: italská elegance, jedinečný styl, luxus i nájemná vražda

Když v roce 1921 Guccio Gucci ve Florencii zakládal společnost, která vyráběla vybavení pro koně a jezdce, ani ve snu by ho nenapadlo, jak nesmazatelně se značka Gucci zapíše do módního průmyslu. Luxus, elegance, pověstný italský šmrnc - to jsou slova, jež se nám při vyslovení jména ikonické značky vybaví jako první. Ale je toho mnohem, mnohem víc...

100 LET GUCCI: italská elegance, jedinečný styl, luxus i nájemná vražda

Od portýra k vlastní značce
Příběh impéria věhlasného italského módního domu by vydal na román. Vše odstartoval florentinský rodák, obchodník a návrhář Guccio Gucci, když v roce 1921 založil módní značku Gucci. Málokdo dnes ví, že původně se společnost věnovala výrobě vybavení pro koně - zejména sedel a dalšího příslušenství pro jezdce, a to z těch nejlepších italských kůží. Až později začala vyrábět další módní doplňky, především kabelky, boty, různé druhy pletenin a hedvábné zboží, stala se uznávanou značkou nejprve v Itálii a později po celém světě. Málokdo také ví, že Guccio v mládí pracoval jako portýr v londýnském hotelu Savoy. Po návratu do Florencie se nechal zaměstnat u firmy Franzi, jež vyráběla kufry. Guccio se totiž toužil naučit šít podobná zavazadla, jaké viděl u movitých klientů londýnského hotelu. A tady vše začalo...


Guccio Gucci - zakladatel značky Gucci, z níž brzy udělal věhlasné módní impérium a rodinný podnik...
FOTO: Gucci.com

Expanze a fronty na luxus
Po založení vlastní značky se věhlas Gucciho rychle šířil. K podnikání Guccio přizval své tři syny - Alda, Vasca a Rodolfa a z módního butiku se stal rodinný byznys. Brzy otevřeli obchody v Miláně a v Římě. V roce 1933 Aldo navrhl ikonické logo - dvojité G, které symbolizovalo nejen iniciály zakladatele společnosti, ale také články náramku, což dodalo značce punc luxusu. Když byly v roce 1935 na Itálii uvaleny sankce, země se potýkala mimo jiné s nedostatkem kůže, což dostihlo i impérium Gucci. Museli začít vyrábět zboží z jiných materiálů, díky čemuž vznikl slavný monogram na povoskovaném plátně. Z nouze se tak zrodily geniální produkty. V roce 1947 spatřila světlo světa ikonická kabelka zvaná Bamboo Bag s uchem z bambusu, kterou si zamilovaly i celebrity (byly doby, kdy Elizabeth Taylor nenosila jinou). Přitom vznikla z nutnosti - po 2. světové válce zkrátka chyběl materiál, a tak vyrobili ucho z bambusu. Byl to fantastický tah.

Firma se rozrůstala, na nové zboží se před obchodními domy stály fronty. V roce 1951 vznikl další poznávací znak Gucci  - zelená a červená stuha, která byla poctou Itálii. 50. léta se nesla ve znamení velkého rozkvětu. Expanze do USA se bohužel Guccio Gucci nedožil, zemřel v lednu roku 1953, první butik v New Yorku byl otevřen v listopadu téhož roku. Rozšířením značky za oceán byl splněn jeho velký sen. A jeho geniální výrobky se ještě víc přiblížily hollywoodským hvězdám. Gucci kabelky milovala kromě Elizabeth Taylor také Audrey Hepburn, pro Grace Kelly byl vyroben nezapomenutelný hedvábný šátek s květinami, kožené mokasíny s koňskými detaily Gucci si oblíbil John Wayne, pro Jacqueline Onassis navrhli kabelku zvanou Jackie O...


FOTO: Gucci.com

Smutný konec klanu Gucci
70. a 80. léta byla nakloněna rozvoji, značka expandovala do Asie, kde si rychle získala klientelu. Vlastnit výrobek značky Gucci patřilo ve vyšších kruzích takřka k povinnosti. V 70. letech ovšem také začaly potíže uvnitř slavné rodiny (tedy ty zásadnější). V roce 1974 zemřel Vasco, o firmu se tak dál staral Rodolfo a Aldo. Ten založil dceřinnou společnost na výrobu parfémů, společně s jeho třemi syny vlastnili 80 procent. A to odstartovalo vleklé spory. Aldův syn Paolo toužil po vlastní značce s využitím jména Gucci, jeho otec jej zažaloval, Paolo se mstil... V roce 1983 zemřel Rodolfo. Většinovým akcionářem se stal nejrůznějšími kličkami jeho syn Maurizio, zbylé podíly koupila bahrajnská investiční společnost Investcorp za údajných 135 milionů dolarů... Značka, která byla dlouhá léta symbolem luxusu a vytříbeného vkusu, pod jeho vedením pomaličku uhasínala, poznamenaná právními bitvami, dědickým řízením, soudy (při jednom byl Aldo odsouzen za daňové úniky, v roce 1990 pak zemřel stranou veškerého zájmu) a nekonečnou rozvodovou bitvou Maurizia a jeho ženy Patrizie Reggiani. Maurizio neměl navíc s podnikáním mnoho zkušeností, firmě se přestávalo dařit. V roce 1993 prodal společnosti Investcorp i svůj podíl a stal se tak posledním z rodu Gucci, jehož jméno bylo spojeno s legendární značkou. Za dva roky vyvrcholila i jeho osobní záležitost, a to šokujícím způsobem - Patrizia si objednala nájemného vraha, který Maurizia 27. března 1995 zastřelil, když ráno vcházel do budovy na Via Palestro v Miláně, kde pracoval... (Mimochodem, 25. listopadu vstupuje do českých kin snímek Klan Gucci v režii Ridleyho Scotta s Lady Gaga v hlavní roli, který pojednává o módním impériu, vnitřních rodinných rozporech a vraždě Maurizia. Lady Gaga se na roli Patrizie Reggiani připravovala tři roky a z kuloárů zaznívá, že oscarové ambice jsou cítit z každé vteřiny filmu. Určitě na něj zajděte.)


Lady Gaga je prý jako Patrizia Reggiani úchvatná a máme se na co těšit. Na londýnské premiéře okouzlila šaty a punčochami z nejnovější kolekce Gucci.
FOTO: Facebook Gucci

Nový začátek a sláva, jež se hvězd dotýká...
Ač by se mohlo zdát, že éra věhlasného módního impéria je nenávratně pryč, opak je pravdou. Značka s legendárním logem žije dál. V 90. letech se značkou Gucci spojil své umění americký návrhář Tom Ford, který ji transformoval do pozice módního domu udávajícího trendy. A z té doby pocházejí i nezapomenutelné, lehce provokativní reklamní kampaně, které přitáhly patřičnou pozornost. Módní značka se za jeho působení zapsala i do Guinessovy knihy rekordů, a to v roce 1998 díky nejdražším džínám Genius Jeans. Byly oceněny na neuvěřitelných 3 134 dolarů. Tom Ford se s Gucci rozloučil v roce 2006, kdy založil vlastní značku. Poté stála v čele módního domu Frida Giannini, od roku 2015 je kreativním ředitelem Gucci Alessandro Michele. A tomu se podařilo vrátit značce Gucci nejen její identitu, ale také její slávu.


FOTO: Facebook Gucci

V současné době je Gucci legendou módního průmyslu. Spolu s dalšími luxusními značkami ji vlastní nadnárodní korporace Kering. Nejoblíbenějším produktem Gucci jsou kabelky, zejména ty s bambusovým uchem, které jsou rozpoznatelné a mají nepopsatelné kouzlo, a parfémy, jež se vyznačují elegancí a smyslností, ale také minimalistickými flakony a příznačným příklonem k flóře. Velmi  žádané jsou i další doplňky, semišové mokasíny si stále najdou místo vedle trendům podléhajícím tenisek, aktuální kolekce vyhlíží před každou sezonou milovníci a milovnice neotřelé módy. Ke stému výročí navíc Alessandro Michele navázal spolupráci s Balenciagou a zrodila se hvězdná kolekce Aria, v říjnu italský módní dům oznámil vydání limitované kolekce s COMME des GARÇONS. Jako první představuje Gucci s CdG unisexovou tote bag, která je distribuována výhradně skrze Gucci Vault, což je nejnovější online maloobchod značky, jenž funguje nejen jako e-shop, ale obsahuje také digitální archiv domu. A spojení s Balenciagou bude pokračovat. A před pár dny kreativní ředitel Gucci představil svou nejnovější kolekci Gucci Love Parade na Hollywood Boulevard v Los Angeles a mezi modely se objevil například Macaulay Culkin. Byla to úchvatná podívaná.




Gucci Love Parade - nejnovější kolekce z dílny Gucci, která zaplnila Hollywood Boulevard...
Foto: Facebook Gucci

Značka Gucci je zkrátka nesmrtelná a stále se má kam posouvat. A my jsme za to moc rádi. Gucci je esencí italské živelnosti, kterou tolik milujeme...

reklama